Tvang sine kunder til at vente 15 minutter på personlig support: Efter massiv kritik dropper HP sin omstridte politik

HP havde indført 15 minutters tvungen ventetid på supportopkald, for at få kunder til at søge hjælp online i stedet. Men nu skrotter selskabet tiltaget efter massiv kritik.

Artikel top billede

HP Inc. dropper nu den tvungne ventetid på supportopkald. (Foto: Povl D. Rasmussen)

HP Inc. har besluttet at droppe den nyligt indførte ventetid på supportopkald til selskabet på minimum 15 minutter, efter kunderne har vist stor utilfredshed.

Selskabet havde for nylig indført en ny minimumsventetid på supportopkald for kunder, der ringede ind.

Kunderne ville høre en elektronisk stemme, der sagde, at HP ‘oplever længere ventetider, og vi beklager. Den næste medarbejder vil være tilgængelig om 15 minutter.’

Det gjaldt for de kunder, der ringede til HP’s europæiske call centre i Storbritannien, Irland, Frankrig, Tyskland og Italien.

Formålet var at få kunderne til i stedet at benytte selskabets online-supportmuligheder.

The Register skriver nu, at HP’s egne supportmedarbejdere ligeledes var stærkt utilfredse med, at de skulle håndtere en beslutning, der var truffet af ledelsen, der ikke selv har direkte kontakt med kunderne.

Derved har både kunder og ansatte været utilfredse.

"Vi søger altid måder at forbedre vores kundeserviceoplevelse på. Dette supporttilbud var tænkt som en måde at tilbyde flere digitale muligheder med det formål at reducere tiden til at løse henvendelser," skriver HP Inc. i en meddelelse til mediet og fortsætter:

"Vi har opdaget, at mange af vores kunder ikke var opmærksomme på de digitale supportmuligheder, vi tilbyder. Baseret på den første feedback ved vi, at det er afgørende for vores kunder at kunne tale med en kundeservicemedarbejder hurtigt. Derfor vil vi fortsat prioritere hurtig adgang til telefonisk support for at sikre, at vi leverer en fremragende kundeoplevelse."

Det nu droppede tiltag betyder naturligvis ikke, at al ventetiden på supportopkald forsvinder, men nu er der ikke længere en tvungen minimumsventetid for at lede kunderne over på onlineløsninger.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse