Lejet IP-telefoni kan være en dyr besparelse

Markedet for hosted IP-telefoni, hvor virksomheder betaler for telefoni som en ydelse, forventes at eksplodere i Danmark de kommende år. Analytikere advarer virksomheder mod at købe for dyrt.

En ny type af IP-telefoni ventes at vokse eksplosivt over de kommende år og ændre den måde, virksomheder investerer i telefoni på.

Med hosted IP-telefoni kan en virksomhed købe IP-telefoni som en ydelse, og den slipper dermed for at betale for det klassiske telefonanlæg - også kaldet en PBX.

Telefonanlægget står i stedet centralt hos en leverandør, og virksomheden betaler blot et fast månedligt beløb per telefonnummer.

Prisen kan være høj

Konceptet kendes også som utility computing, hvor man betaler efter forbrug, men IP-telefoni-analytiker Jesper Haumann fra Devoteam advarer specielt lidt større danske virksomheder om holde nøje øje med prisen.

Han har regnet på prisen for at købe hosted IP-telefoni som henholdsvis lille og stor virksomhed.

- Virksomheden skal ikke være særlig stor for, at det kan betale sig at købe sit eget telefonanlæg og lave en serviceaftale. Der er nogle firmaer, der kan købe det for dyrt i forhold til selv at etablere egen telefonløsning, siger han.

Analysefirmaet IDC vurderer, at markedet for hosted IP-telefoni vil vokse med gennemsnitligt 90 procent årligt over de næste fem år. Udgangspunktet er dog et lille marked, som først har taget fart i andet kvartal i år.

Store virksomheder først

Ifølge teleanalytiker Karsten Fogh Ho-Lanng fra IDC er hosted IP-telefoni specielt interessant for små og mellemstore virksomheder, selvom store danske virksomheder har været de første til at tage det til sig.

Også han peger på, at en virksomhed skal gøre sig de samme overvejelser, som når it-driften outsources. Skal man lade andre stå for det eller kan man gøre det billigere selv?

- En af de centrale ting ved hosted IP-telefoni er, at telefoncentralen står hos ens teleleverandør eller it-leverandør. Hvis du er en stor virksomhed, er det et oplagt alternativ selv at investere i PBX'en og tage afskrivningerne over nogle år, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.

Han forventer, at op mod hver tiende danske virksomhed på længere sigt vil gøre brug af hosted IP-telefoni.

Underskov af leverandører

Sammen med udbredelsen af hosted IP-telefoni er opstået en underskov af leverandører, som tilbyder at stå for danske virksomheders IP-telefoni.

En af leverandørerne er selskabet Detele, der er en del af Webpartner-koncernen.

Detele har udviklet sin egen platform til IP-telefoni og tilbyder også en hosted løsning, hvor kunderne blot skal investere i IP-telefoner, mens Detele står for resten.

Analytikere peger over Computerworld på, at man risikerer at miste sin valgfrihed med hosted IP-telefoni.

Uafhængighed?

Men hos Detele mener salgsdirektør Bjarke Salomonsen, at hosted IP-telefoni er med til at gøre kunderne uafhængige af leverandøren, fordi man ikke er bundet af investeringer i et dyrt telefonanlæg.

Netop nyinvesteringer i anlæg oplever Detele i dag som en barriere for kundernes investeringer i hosted IP-telefoni.

- Det er klart, at det er svært at sælge en hosted løsning til en kunde, som netop har købt et Alcatel-system til 150.000 kroner for et halvt år siden. Det vil de selvfølgelig ikke gå ud og smide i havnen, siger Bjarke Salomonsen.

Detele har en central server stående hos hosting-firmaet Interxion, hvorfra firmaet i dag driver telefonanlæg for omkring 150 kunder. Den største kunde har op mod 200 IP-telefoner.

Slipper for teknologivalg

Kunderne betaler et fast beløb om måneden per telefonnummer og kan blandt andet selv styre omstillingsfunktioner og beskederne til kunder, der ringer ind, via et web-interface uden at bekymre sig om teknologien bag.

Netop uafhængigheden af teknologi vil ifølge analytiker Jesper Haumann være det, der får mange kunder til at overveje hosted IP-telefoni.

- Kunden slipper for et teknologivalg med hosted ip-telefoni, fordi de kan være ligeglade med, om det en Cisco- eller Nortel-platform, blot de får den ønskede funktionalitet, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere