5.000 ord er for lidt - og en dårlig forretning

Klumme: For få udnytter pay per click på hjemmesiden.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Søgemaskinerne er en fantastisk kilde til kunder. Man kan få mange kunder ved at optimere sit website, og det arbejde skal man lave ordentligt.

På de fleste søgemaskiner kan man købe sig til flere kunder, typisk ved at man betaler en pris per klik. Det hedder pay per click (PPC).

Af en eller anden grund afstår rigtig mange butikker fra at bruge PPC-marketing. Jeg tror, det først og fremmest er fordi, de simpelthen ikke forstår systemet og derfor ikke får det optimale ud af deres penge. En rigtig god idé er at sætte sig ind i det.

Kasino og afkast

Hver gang vi i Spamfighter investerer en krone i PPC-annoncer, tjener vi et sted mellem tre og fem kroner. Det er en ganske udmærket investering. Hvis man kunne gå på et kasino og smide 50.000 kroner og samme dag komme hjem med 250.000 kroner, tror jeg, mange mennesker gik på kasino.

Sådan er det i realiteten med PPC-annoncer, hvis man gør det ordentligt og har det rette produkt. Det er en utrolig spændende disciplin at gøre sig god i. Så i Spamfighter bruger vi nu mere end 300.000 kroner om måneden på Google alene, og kunne vi købe mere, gjorde vi det!

I Spamfighter har vi 30.000 unikke besøgende om dagen. De godt 5.000 af dem kommer fra vores PPC-kampagner. Jeg vil tro, at omsætningsmæssigt er 25-30 procent af vores omsætning relateret til de reklamer.

En af grundene til den høje succesrate er, at man kan tracke hvert eneste klik og se, om det giver salg. Så de ord og vendinger, der ikke virker, bliver luget ud, mens dem der virkelig rykker, sættes budgetmæssigt højere.

Under 5.000 ord

Hvis man ikke gider sætte sig ind i det og formålsløst begynder at kaste penge efter det, begynder at købe et par søgeord og smide dem på, så går det galt. Så taber man sine penge, og sådan er det med alt her i livet. Så er det bedre at betale sig til noget professionel hjælp. Der er jo heller ikke mange, der laver deres bil selv...

Et fingerpeg om, at du gør det rigtige, er hvor mange ord og vendinger, du har i dine kampagner. Har du under 5.000, gør du det helt sikkert forkert. Så køber du de samme ord som dine konkurrenter, og da eksempelvis Google afregner efter et auktionssystem, betaler du for meget og får alt for generelle ord, som konverterer dårligt.

Så for et firma som Spamfighter er det ikke nok at købe 'spam', 'spamfilter' osv. Vi skal også have 'billigt spamfilter til outlook express', 'effektivt filter mod spam' osv. Den slags kombinationer kan man lave titusindvis af, og de konverterer langt bedre og koster en brøkdel.

Sluttelig er der mange flere søgninger på sætninger. Så køber man de 100 mest indlysende ord til sin kampagne, får man for få kunder til for høj en pris, og det er en sur kombination.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, adm.dir. og stifter af Amino.dk samt forfatter til en bog om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Digitaliseringsstyrelsen

    Erfaren IT-profil til videreudvikling af MitID

    Københavnsområdet

    Timengo DPG

    Teknisk Support Lead

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job