Aha, det var det, vi skulle bruge ITIL til ...

Klumme: It-chefen har haft travlt de sidste par år med blandt andet at finde tid og ressourcer til at gøre noget ved tidens varme it-emner.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Et sted derude i en større dansk virksomhed sidder en it-chef og tænker sit.

Han har været i gang med en større implementering af ITIL og er nu gået i gang med at finde ud af, hvad han dog skal bruge al den rare struktur og dokumentation til.

Han er måske oven i købet startet 'rigtigt' med at se på processer, før han så på software.

Men det er stadig svært at måle effekten af implementeringen, så tvivlen nager: Var det bare endnu en hype, han skulle have ventet en omgang med at investere i?

Travle it-chefer

It-chefen har haft travlt de sidste par år. Han har nemlig også fundet tid og ressourcer til at få gjort noget ved et andet af tidens varme it-emner: SOA.

Han har service-
orienteret en række af sine centrale systemer og sidder nu med en fleksibel arkitektur og en lang række services, der skal vedligeholdes – og frem for alt driftes.

Der har i al SOA-snakken været en tendens til at glemme, at den forkromede, løst koblede, ultra-fleksible løsning også skal fungere, når enterprise-arkitekten og hans hær af udviklere er gået hjem, og driftsafdelingen står tilbage med ansvaret for at holde løsningen i luften.

Egentlig mærkeligt, når man tænker efter: Det er sjældent, det er decideret livstruende for en virksomhed, hvis et udviklingsprojekt går galt i testfasen og forsinker idriftsætningen et halvt år.

SOA: Problematisk, dyrt og kompliceret

Problematisk? Absolut. Dyrt? Ja uha. Men sammenlignet med bare et par dages kollaps i et forretningskritisk system, med datatab, prestigetab og kundetab til følge, er knas i udviklingsfasen til at overse. Når vi er gået drift, kan vi for alvor tale om livstruende problemer, som det er værd at bruge mange flere kræfter på at få styr på.

For det er næppe, fordi SOA er piece of cake at drifte, at vi ikke har talt om det endnu.

SOA er blandt andet karakteriseret ved sin løst koblede struktur, der betyder, at vi har at gøre med flere små 'systemer' i stedet for ét samlet system. De skal hver for sig holdes i live, vedligeholdes og kunne udskiftes løbende – men samtidig hænger de sammen.

Det, der på arkitekturtegningen ser ud som en forenkling, kan i driftsafdelingen være en væsentlig mere kompliceret affære at holde i luften. Det giver øgede krav til dokumentation, til proces- og kvalitetskontrol og til klare service level agreements.

ITIL bidrager med struktur og dokumentation

Og det er ikke overraskende her, ITIL kommer ind i billedet som et svar på, hvordan man kan gribe det an.

SOA stiller skarpt på genbrug af komponenter, compliance mod standarder, identifikation og kategorisering af services – alle områder, der adresseres af ITIL-rammeværket, hvor continuity management holder det samlede system i luften, IT security management holder styr på it-sikkerheden, change management og release management holder styr på ændringer i systemerne, og configuration management sørger for, at vi bevarer overblikket.

Med andre ord: ITIL (eller et tilsvarende rammeværk) kan bidrage med struktur og dokumentation. Og det er lige præcis det, vi skal bruge det til.

PS. Har I lagt mærke til, at mange (og her må jeg indregne mig selv) er lidt i tvivl om, hvordan ITIL skal udtales? Enten kan man udtale det på nydansk 'aj-till' med tryk på første stavelse, eller man kan udtale det mere jysk 'i-tiil' med tryk på anden stavelse. Det kunne være skægt med en rask lille afstemning…

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT A/S

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job