Vinder fundet:Han er Danmarks bedste CIO: Martin Wood vinder Årets CIO 2024

Kæmpe tab til online-medier

De danske online-medier taber enorme beløb i forhold til, hvor lille deres omsætning er. Medierne selv siger, at tabene er helt efter planen, men en analytiker venter kun på, hvornår markedet knækker.

Af Magnus Bredsdorff *

Enorme tab og en ganske beskeden omsætning. Det er status for flagskibene blandt de danske online-medier snart tre år efter Internet for alvor kom på alle mediehusenes læber.
Egmont Online, Scandinavia Online (SOL), Netdoktor og Yahoo taber alle millionbeløb. Tilsammen løb tabet op i næsten 150 millioner kroner sidste år, mens de tre førstnævnte selskaber kun omsatte for 18 millioner kroner. Yahoo offentliggør ikke omsætningen.

Flere tab i vente
Fælles for online-medierne er, at de alle tager tabene med knusende ro. Det er efter planen, lyder det fra ledelser og bestyrelser, og tabene ventes at fortsætte i år. Alle selskaber ønsker nemlig at vokse sig store i en fart.
?Målet er at ekspandere til en størrelse, som gør det muligt at tjene penge, siger underdirektør Nicolai Westh fra Egmont Online eksempelvis.

Spørgsmålet er dog, hvor mange penge der er at tjene. Det har selskaberne ikke selv helt styr på.
?Markedet er ikke modnet endnu. Ingen har en opskrift på, hvordan man laver en sund forretning ud af et medie på Internet, konstaterer Nicolai Westh.
Det passer dog ikke helt. Jubii, som kom først i Danmark, tjente nemlig 1,6 millioner kroner i sit seneste regnskabsår og omsatte for mere end alle konkurrenterne tilsammen.

Pengene for langt væk
Hidtil har online-mediernes væsentligste indtægt været bannerannoncer, og administrerende direktør Peer Olav Østli fra SOL mener, at det marked vokser stærkt nu. Men alle i branchen er enige om, at annoncer næppe kan dække alle udgifterne til drift af online-medierne.
Peer Olav Østli er alligevel fortrøstningsfuld. Han konstaterer, at det er lykkedes SOL at skabe et nordisk Internet-selskab, som er næsten seks milliarder kroner værd på børsen.

Det er ifølge Internet-analytikeren Stefan Elmer fra analysebureauet IDC et billede på det paradoks, som driver online-medierne fremad.
?Der er for lang afstand mellem de folk, som har pengene, og de, som forstår Internet, konstaterer analytikeren.
Han kalder de fortsatte tab i de danske online-medier for ?hul i hovedet?.
?Alle selskaber satser stort, men der er ikke plads til alle. Meget tyder på, at vinderen allerede er udpeget, siger Stefan Elmer med adresse til Jubii.
?Det bliver spændende at se, hvornår markedet knækker, tilføjer han.

FDIH: Forkert at bedømme regnskaber
Stefan Elmer kan dog godt se nogen fornuft i, at et internationalt selskab som Yahoo også har behov for at være til stede i Danmark. Hans skepsis over for branchen bygger blandt andet på, at han finder det umuligt at forudse, hvor indtægterne skal komme fra om blot tre år, og derfor er det også svært at forholde sig til forretningsplaner, der er så langsigtede og indeholder så store tab som de danske online-mediers.

Formanden for Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Gert Birnbacher, ser de store tab som et udtryk for, at alle gør alt for at komme ind på markedet nu.
?Hvis alle gør det samme på samme tid, kan det galt, erkender han.

Men Gert Birnbacher mener ellers ikke, at online-medierne skal bedømmes ud fra deres regnskaber. Han vil hellere tale om, hvilket potentiale selskaberne har.
?Det er ligesom, hvis Egmont skal ind på det kinesiske marked. Det koster nogle penge i en årrække, men så er indtjeningspotentialet også enormt, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Strategy Day 2024

Vi går også bag om it-sikkerhedsbranchens modeord og giver dig indsigt i, hvordan du orkestrerer sikkerhedsindsatsen med henblik på at samle overblikket over din sikkerhedsinfrastruktur. Samt drøfte hvordan du afvejer sikkerhed mod produktivitet og navigerer mest hensigtsmæssigt i en tid, hvor store dele af infrastrukturen og centrale services driftes uden for virksomhedens fire vægge.

11. juni 2024 | Læs mere


Dynamics 365 FO: Effektiv opgradering fra AX og nye, værdiskabende funktioner

Vær med på dette webinar, hvor eksperter fra CGI stiller skarpt på udvalgte funktioner og nyheder i Dynamics 365 FO inden for planlægning og lagerstyring. Hør også om et vellykket opgraderingsprojekt hvor en Dynamics AX-installation blev erstattet med en fremtidssikker 365 FO, hurtigt og effektivt.

11. juni 2024 | Læs mere


People Tech 2024

Du får indsigt i de nyeste trends, hvor udviklingen går hen, masser af inspiration fra andres erfaringer samt god tid til netværk – og værdifuld indsigt i mulighederne for at effektivisere løn- og HR-processer, understøtter nye arbejdsformer og helt basalt skabe grundlaget for at skabe en bedre og mere attraktiv arbejdsplads.

13. juni 2024 | Læs mere