Enorme tab og en ganske beskeden omsætning. Det er status for flagskibene blandt de danske online-medier snart tre år efter Internet for alvor kom på alle mediehusenes læber.
Egmont Online, Scandinavia Online (SOL), Netdoktor og Yahoo taber alle millionbeløb. Tilsammen løb tabet op i næsten 150 millioner kroner sidste år, mens de tre førstnævnte selskaber kun omsatte for 18 millioner kroner. Yahoo offentliggør ikke omsætningen.
Flere tab i vente
Fælles for online-medierne er, at de alle tager tabene med knusende ro. Det er efter planen, lyder det fra ledelser og bestyrelser, og tabene ventes at fortsætte i år. Alle selskaber ønsker nemlig at vokse sig store i en fart.
?Målet er at ekspandere til en størrelse, som gør det muligt at tjene penge, siger underdirektør Nicolai Westh fra Egmont Online eksempelvis.
Spørgsmålet er dog, hvor mange penge der er at tjene. Det har selskaberne ikke selv helt styr på.
?Markedet er ikke modnet endnu. Ingen har en opskrift på, hvordan man laver en sund forretning ud af et medie på Internet, konstaterer Nicolai Westh.
Det passer dog ikke helt. Jubii, som kom først i Danmark, tjente nemlig 1,6 millioner kroner i sit seneste regnskabsår og omsatte for mere end alle konkurrenterne tilsammen.
Pengene for langt væk
Hidtil har online-mediernes væsentligste indtægt været bannerannoncer, og administrerende direktør Peer Olav Østli fra SOL mener, at det marked vokser stærkt nu. Men alle i branchen er enige om, at annoncer næppe kan dække alle udgifterne til drift af online-medierne.
Peer Olav Østli er alligevel fortrøstningsfuld. Han konstaterer, at det er lykkedes SOL at skabe et nordisk Internet-selskab, som er næsten seks milliarder kroner værd på børsen.
Det er ifølge Internet-analytikeren Stefan Elmer fra analysebureauet IDC et billede på det paradoks, som driver online-medierne fremad.
?Der er for lang afstand mellem de folk, som har pengene, og de, som forstår Internet, konstaterer analytikeren.
Han kalder de fortsatte tab i de danske online-medier for ?hul i hovedet?.
?Alle selskaber satser stort, men der er ikke plads til alle. Meget tyder på, at vinderen allerede er udpeget, siger Stefan Elmer med adresse til Jubii.
?Det bliver spændende at se, hvornår markedet knækker, tilføjer han.
FDIH: Forkert at bedømme regnskaber
Stefan Elmer kan dog godt se nogen fornuft i, at et internationalt selskab som Yahoo også har behov for at være til stede i Danmark. Hans skepsis over for branchen bygger blandt andet på, at han finder det umuligt at forudse, hvor indtægterne skal komme fra om blot tre år, og derfor er det også svært at forholde sig til forretningsplaner, der er så langsigtede og indeholder så store tab som de danske online-mediers.
Formanden for Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Gert Birnbacher, ser de store tab som et udtryk for, at alle gør alt for at komme ind på markedet nu.
?Hvis alle gør det samme på samme tid, kan det galt, erkender han.
Men Gert Birnbacher mener ellers ikke, at online-medierne skal bedømmes ud fra deres regnskaber. Han vil hellere tale om, hvilket potentiale selskaberne har.
?Det er ligesom, hvis Egmont skal ind på det kinesiske marked. Det koster nogle penge i en årrække, men så er indtjeningspotentialet også enormt, siger han.