Store virksomheder vælger EDI fremfor internet

De store virksomheder bruger EDI (Electronic Data Interchange), mens Internetsalget er mere jævnt fordelt på virksomhedsstørrelse.

Af Lisbeth Egeskov, Computerworld

Målt på omsætning er elektronisk handel baseret på Electronic Data Interchange (EDI) meget mere udbredt blandt danske virksomheder end Internet-baseret elektronisk handel.

Mens den Internet-baserede e-handel i 2000 havde en omsætning på cirka 12 milliarder kroner, så skønner Danmarks Statistik, at den EDI-baserede elektroniske handel var fem gange så stor, nemlig på 60 milliarder kroner.

EDI er overførsel af standardiserede forretningsdokumenter (for eksempel EDIFACT) om køb og salg mellem virksomhedernes IT-systemer.

EDI-meddelelserne kan overføres i lukkede netværk, på faste linjer eller via Internet. Det er først og fremmest de store virksomheder, der bruger EDI. Hver anden virksomhed med over 100 ansatte bruger således EDI, mens det kun er tilfældet for 15 procent af alle undersøgelsens virksomheder.

Det viser undersøgelsen "Danske virksomheders brug af informationsteknologi", som blev offentliggjort i fredags. Danmarks Statistik har gennemført undrsøgelsen i november 2000. I alt 3.357 virksomheder har deltaget.

Jævnt fordelt Internet

Der er ikke nær så stor variation i forhold til virksomhedsstørrelsen, når det gælder Internet-salg. Her er det 14 procent af virksomheder med over 100 ansatte, der har haft et Internet-salg (defineret som mindst én procent af virksomhedens omsætning). For alle virksomhederne er tallet 10 procent.

I stedet for at være relateret til virksomhedens størrelse er Internet-salg snarere brancheafhængigt. Det er især engros- og agenturhandel, der bruger Internet til salg. Engros- og agenturhandel tegner sig for 47 procent af det samlede Internet-salg i 2000. Lægges hertil, at 87 procent af Internet-handelen foregik mellem virksomhederne indbyrdes, er billedet af B2B-procurement som det absolut førende område for Internet-handel klart.

Barrierer

Af de virksomheder, der ikke har Internet-salg, mener omkring en tredjedel, at deres produkter ikke egner sig til e-handel. En femtedel mener, at det er en barriere for Internet-handel, at kundepotentialet på nettet stadig er for lille. 16 procent mener, at usikkerhed ved betalingsformidling er et problem.

Danmarks Statistik gennemfører undersøgelsen om danske virksomheders brug af informationsteknologi en gang årligt.

Læs mere i dagens trykte Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere