Avatar billede Handsurgeon Nybegynder
10. november 2015 - 20:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

median - hvis - tomme felter

Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af, hvordan jeg tage højde for de tomme felter i O2:o152. Jeg får beregnet median værdi 0, hvilket er forkert (udover de tomme felter er alle værdierne > eller lig med 0. Det virker som om formlen ikke opdager tal-værdierne.
Søjle G består af tekst fx RA eller OA eller andre forkortelser. Søjle O er tal (negative tal kan forekomme i lignende søjler, hvor jeg gerne skulle bruge en lignende formel) eller tomme celler.

=MEDIAN(HVIS($G$2:$G$152=O183;O2:O152)))

Håber der er en, der kan vise mig den rigtige formel, der tager højde for de tomme felter i søjle O

jeg bruger Excel version 97 eller evt. 2010
Avatar billede jens48 Ekspert
11. november 2015 - 00:07 #1
Prøv med denne matrixformel:

=MEDIAN(HVIS(($G$2:$G$152=O183)*($O$2:$O$152<>0);($O$2:$O$152)))
Avatar billede Handsurgeon Nybegynder
11. november 2015 - 08:49 #2
Hej Jens48

Din formel virkede næsten, dvs den tog ikke værdien 0 med, men formlen kunne tage højde for de manglende/tomme celler, og det var super.
Har du et forslag til hvordan jeg også får 0 med, således at der kan medtages både positive og negative værdier inklusive 0.
Avatar billede jens48 Ekspert
11. november 2015 - 08:57 #3
Så skal formelen vel blot rettes til:

=MEDIAN(HVIS(($G$2:$G$152=O183)*($O$2:$O$152<>"");($O$2:$O$152)))
Avatar billede Handsurgeon Nybegynder
11. november 2015 - 09:06 #4
Det virker med <>"
Du har virkelig løst et stort og vigtigt problem for mig - tak!