Avatar billede Michael Kofoed Olesen Juniormester
21. oktober 2016 - 15:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lægge tal fra 1 kolonne sammen, med resultat i 3 celler

Hej excelhajer

Jeg har en kolonne i et skema med nogle beløb om skader på varer.
Hvordan kan jeg lægge disse beløb sammen i hver deres celle alt efter om det er den ene eller anden fragtmand der har lavet skaden?
Forstået sådan at excel selv lægger tallene sammen hvis jeg i kolonnen ved siden af har skrevet danske fragtmænd eller GLS.

Håber nogen har en gylden løsning!
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. oktober 2016 - 15:18 #1
Du skal vel ud i noget:

if(FELT == "GLS";"GØR ET";"GØR NOGET ANDET")
Altså opbygge noget if/else formularer ?
Avatar billede ebea Ekspert
21. oktober 2016 - 15:35 #2
For GLS alene, brug:
=SUM.HVIS(B1:B10;"GLS";A1:A10)
For Fragtmænd, brug:
=SUM.HVIS(B1:B10;"<>GLS";A1:A10)

Forudsat sum er i kolonne A, og transportører i tilsvarende rækker i Kolonne B
Avatar billede Michael Kofoed Olesen Juniormester
21. oktober 2016 - 19:12 #3
Ebea - Men tallene skal skrives i samme kolonne.
I kolonnen før tallene, skrives gls eller fragtmand. Og så var min tanke at via navnet, så kunne jeg få excel til kun at lægge de tal der står gls ud for sammen, og det samme med danske fragtmænd. For så at lægge dem sammen i hver sin celle et andet sted på arket.
Det er for at undgå tastefejl og for mange valgmuligheder om hvor man skriver hvad, at jeg gerne vil det på den måde.
Avatar billede ebea Ekspert
21. oktober 2016 - 19:32 #4
Så din tanke er, at skrive både tal og tekst i samme celle, og så bagefter søge på det, og summere ud fra det fundne?
Avatar billede ebea Ekspert
21. oktober 2016 - 19:35 #5
Som de Formler jeg har skrevet nu, så er:
Tal i kolonne A
Fragtmand i kolonne B

Og hvis du ønsker omvendt, så byt Bogstav i Formlen.
Avatar billede Michael Kofoed Olesen Juniormester
21. oktober 2016 - 19:42 #6
Ebea - Nej sorry, det var mig der ikke lige fattede de formler du havde smidt op. De virker perfekt. Hvorfor indsætter du <> i anden formel?
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. oktober 2016 - 19:46 #7
Den første betyder = GLS
Den anden betyder != GLS (alt andet end GLS)
Avatar billede ebea Ekspert
21. oktober 2016 - 20:06 #8
<> betyder i tilfældet i Formlen som er brugt her, at der summeres på al anden Tekst fra Kolonne B, end GLS.
Og da du kun havde 2 kriterier "GLS" og et ikke defineret "Fragtmænd" navn, så summeres der på anden tekst end "GLS"
Avatar billede Michael Kofoed Olesen Juniormester
21. oktober 2016 - 20:31 #9
Ebea - Du er sgu ret skarp til det her. Takker igen for din hjælp!
Avatar billede ebea Ekspert
21. oktober 2016 - 20:45 #10
Du er velkommen ;-)
Vær dog opmærksom på med Formlen, hvis du bruger andre tekster, at de alle lægges sammen, med undtagelse af "GLS".
Ellers skal du definere hvad du specifikt vil bruge af tekst (som i eks. med "GLS")
Her var det bare nærliggende at bruge <> da du ikke havde defineret anden Tekst at søge efter.
Avatar billede store-morten Ekspert
21. oktober 2016 - 20:46 #11
#ebea
"ikke defineret "Fragtmænd" "
Jeg læste det som: Danske Fragtmænd
Danmarks største transport- og distributionssystem. Hovedkontor i Åbyhøj.
Avatar billede ebea Ekspert
21. oktober 2016 - 21:30 #12
#store-morten  -  I Formlen er der lagt op til, at der søges som jeg beskrev i #8, i det som ikke omhandlede "GLS".
Da danske fragtmænd er en sammenslutning af selvstændige fragtmænd, kunne det være hvad som helst.

Men hvad det skulle have af betydning i tilfældet her, kan jeg ikke rigtig se! Defineret eller ej!
Jeg tror godt at spørgeren kunne finde ud af at ændre det evt. "GLS" til et andet defineret navn, og derved afvige fra <> i Formlen.

Men det er da dejligt med friske indspark! ;-)