Avatar billede MortenBoye Juniormester
15. november 2016 - 15:06 Der er 1 kommentar

Pivot - avanceret filtrering

Hej alle - jeg håber nogen kan hjælpe. Excel 2010 Pro:

Jeg har en stor (!) datamængde, der angiver hhv produkt, tykkelsen af produktet og versionen af produktet, fx

Bananer, 10 m3, version 12 og
Æbler, 7 m3, version 2... osv osv.

Hver af disse kombinationer af produkt, tykkelse og version har så tilknyttet en masse parametrer.

Jeg har det i en tabel med produkt i A, Tykkelse i B, Version i C og så de forskellige parametre i flere kolonner derud af. Hver af disse kombinationer har mange forskellige linier, da parametrene er på baggrund af enkelt målinger, foretaget flere gange, med en ny linie for hver gang.

Det vil jeg gerne gøre overskueligt i en pivottabel, og ønsker altså at filtrere på hhv Produkt, Tykkelse og Version. Så vidt så godt.

Problemet er blot at når jeg filtrerer på Produkt (først) og derefter vil filtrere på tykkelse, er mine valgmuligheder ALLE de tykkelser datasættet har, og ikke kun de tykkelser der reelt tilhører det valgte produkt.

Samme problem gør sig gældende ved filtrering efter version.

Long story short: Er der en måde, jeg kan få et efterfølgende filter til kun at vise de muligheder der har værdier/er relevante for et ovenstående/førkommende filter?
Avatar billede h_s Forsker
16. november 2016 - 20:30 #1
Det kan have noget at gøre med den måde du har sat din pivot op på. Hvert element i pivottabellen kan rettes i indstillingerne.

Men har du prøvet at lave dit dataudgangspunkt om til en formateret tabel. Her vil du kunne filtrerer på alle kolonner som du har lyst.