Avatar billede Calle5463 Forsker
27. januar 2017 - 20:50 Der er 11 kommentarer

usb-stick's

Jeg skal bruge lidt for-og-imod at anvende usb-stick's til opbevaring af data, herunder som back-up.
Jeg ser dagligt, blandt slægtsforskningsfolk, at mange "sværger" til usb-stick, gemt i toilettasker, køleskab m.m.fl. steder.
Nogle bruger kun at gemme data på usb-stick.
Selv bruger jeg Dropbox (betalt) som primær-disk for mine slægtforskningsfiler.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. januar 2017 - 20:56 #1
Dropbox er super idet det jo kan være tilgængeligt "over alt".
Bagsiden af medaljen er, at du som privatbruger ikke har nogen form for garanti, så sørg under alle omstændigheder for at have en offline kopi, enten på USB-stick, du frisker op med mellemrum, eller en DVD. Bakcup selvfølgelig placeret i værdi- eller brandskab.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. januar 2017 - 21:01 #2
En ekstern harddisk/SSD er også en mulighed, men måske godt nok lidt rigelig stor (antal GB)
Avatar billede Calle5463 Forsker
27. januar 2017 - 21:15 #3
#2 jeg bliver ofte bekendt med, at folk ikke har plads nok på den gratis Dropbox, og det ofte er derfor de finder (for mig at se) dårlige løsninger. Det hjælper jo ikke meget, at have filerne liggende på stick i tasken, hvis den bortkommer .........
Avatar billede eurositi Ekspert
27. januar 2017 - 21:20 #4
USB-sticks (eller flash pens/drives, som de også kaldes på internationalsk) kan sagtens blive ramt af fejl, hvis man f.eks. kommer til at hive dem ud, mens der blev skrevet data til dem.
Læsehastigheden på dem kan også variere ganske dramatisk, så det kan godt blive en lang eftermiddag, hvis lokalarkivet lige skal kopiere alle TIF-billederne og de digitaliserede videoklip fra 64 gb stick'en, og læsehastigheden pludselig er røget ned på 4-5 mb/sekund.
Mere principielt er det uacceptabelt, hvis data ikke er tilgængelige på et eller andet fællesdrev. Vi kan alle falde om, blive kørt ned eller få en tagsten i hovedet.
... Og så kan de jo i grunden ret nemt blive væk, fordi man pga. størrelsen fristes til at rende rundt med dem og lægge dem fra sig som nøgler, briller og mobiltelefoner. ;-)
Avatar billede Calle5463 Forsker
27. januar 2017 - 21:26 #5
#4 for mig er sticks kun den hurtige løsning på lige at flytte nogen data fra en maskine til en anden, og det kan jo ofte gøres nemmere via deling eller email.
27. januar 2017 - 21:28 #6
HEJ,

Hvis jeg har spurgt dig før, så glem dette indlæg:

Kender du til Dansk Data Arkiv og deres folketællinger ?

www.dda.dk

De er en del af Rigsarkivet og er boende i Odense. De har nogen data om vore forfædre (helt tilbage til 15XX ), hvor de første folketællinger startede.

Kristian
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. januar 2017 - 21:32 #7
Jeg har selv prøvet at miste en USB-stick.... møgærgerligt.
Jeg medgiver at det ikke er en holdbar løsning, så hellere lægge filerne ind på en CD/DVD eller HDD/SSD.
Avatar billede Calle5463 Forsker
27. januar 2017 - 21:48 #8
#6 - jeg (og rigtig mange andre) bruger bla. denne indgang til affotograferede kirkebøger, folketællinger, skifter og meget andet:
http://ao.salldata.dk/

Og denne til søgning i allerede digitaliserede (indtastede) data: http://www.danishfamilysearch.dk/search/

Her er een blandt mange lister over data på nettet:
http://arkivalielister.dis-danmark.dk/

Og denne, som jeg tror er den du nævnte:
http://www.ddd.dda.dk/soeg_person.asp
Avatar billede eurositi Ekspert
27. januar 2017 - 22:10 #9
Mangel på digital lagerplads er enhver arkivars mareridt. De almindelige online-løsninger er generelt for langsomme og for små til de datamængder, som især stadsarkiverne og andre professionelle kulturarvsinstitutioner producerer. Især for video i tabsfrie formater er det helt ubrugeligt.

Arkivet er ofte den suverænt største forbruger af kommunal serverplads, hvis arkivet ellers er så heldigt at kunne benytte dette. De mindre arkiver har reelt ikke råd til rigtige DAMS (eller teknisk set MAMS) løsninger, selv om deres egne organisationer råder dem til det igen og igen, så lokale harddiske er stadig en nødvendighed de fleste steder. Desværre. Det er en myte at lagerplads næsten ingen penge koster. I hvert fald er alt relativt.

#7: Jeg vil til enhver tid holde mig fra DVD-medier. De er meget ustabile, om end kvaliteten kan variere en del. Hér er USB sticks altså mere sikre som lagermedier.
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. januar 2017 - 04:10 #10
en syg usb-stick  ofte = alt mistet
en syg hd - kan ofte delvis reddes.

opbevaring vigtig - kender nogen der efter klassefest i privat bolig manglede en 2½ tommer harddisk - genanskaffelsespris var ikke det værste - det var mistet indhold..

kender også tilfælde efter 3 klassekammerater på besøg manglede en 500kr seddel fra en opslagstavle. De 500 var her ikke det største problem.

Man må ikke stjæle - men ingen grund til at friste svage sjæle
Avatar billede Calle5463 Forsker
28. januar 2017 - 10:19 #11
#10 - man får - på mange måder - hvad man betaler for.

Det er ikke tastede data der fylder meget.
(Uden at tage hensyn til tomgangs-behovet)
Jeg har 800+ antal personer registreret, det fylde ~6 MB
Jeg bruger, jævnligt at gemme i ny fil (dato indgår i filnavn), så der kan godt ligge ~25 filer ~ 150 MB

Billeder/scanninger fylder som bekendt. Måske fire scanninger af tekst og to scannede billeder i snit per person samt et foto
6 scanninger á 70 kB ~350 MB
1 foto á 5 MB ~4.000 MB

Altså ~5,5 MB per registreret person

Så, hvis man har 10.000 personer registreret ~55 GB

Mange løber tør for plads med den gratis version af Dropbox ( 6 GB?), hvilket med mine forudsætninger svarer til 1100 personer

Forsøg på standard for os der bruger programmet Legacy
Brug Dropbox, tag back-up på extern HD. Brug kun sticks til deling af data.