Avatar billede HBDKOD Novice
28. februar 2017 - 09:46 Der er 3 kommentarer

15 Minutter = 0,25 ...... kan det laves smartere?

Jeg har lavet et Excellark der skal udregne en vares pris ud fra udgifter og tidsforbrug.

Lige nu skal man selv omregne tid så man ex. taster 0,25 i stedet for 15 minutter.

Jeg ville gerne have at man kunne indtaste timer og minutter i stedet, og modellen så selv omsætter det.

Med hvilken "trylleformular" skal jeg formatere cellen, for at det sker?
Avatar billede kabbak Professor
28. februar 2017 - 10:01 #1
Hvis du skriver klokken i A2, får du decimaltal ved at gange med 24, husk at sætte cellen til decimaltal
=A2*24
Avatar billede Rune1983 Ekspert
28. februar 2017 - 10:27 #2
Eksempel
Minutter
A2 = 15
Decimaltal for de 15 min.
A3 = (A2*60)/3600
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
28. februar 2017 - 14:46 #3
Læs denne artikel om datoer og tid i Excel:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Tid/

...og, du vil aldrig mere være i tvivl :-)