Avatar billede Peter Mühler Novice
16. juni 2019 - 17:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

GDPR - Bryder Krak loven?

Det er ikke en anklage mod krak, men et oprigtigt nysgerrigt spørgsmål …. Jeg kan søge mig frem til personer på krak, https://minelifehacks.dk/find-en-person/, men er det overhovedet lovligt for Krak at samle denne information i disse GDPR-tider?

Jeg fandt ved et tilfælde mig selv på krak og undrede mig over, hvordan det er muligt jeg har jo ikke givet sammentykke til at se må samle personlig oplysninger om mig, hvor for de deres information fra?
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. juni 2019 - 17:25 #1
Jeg kan ikke forestille mig at et firma som KRAK på nogen måde bryder loven - dette var blevet stoppet for længst hvis det havde været til fældet. Det kan komme til at koste et firma endog meget store summer hvis loven overtrædes. Her tales der om millioner.

https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/digitale-tjenester/hvad-er-gdpr-databeskyttelsesloven
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juni 2019 - 18:31 #2
Hvis man i forbindelse med sit telefonabbonnement har sagt at man gerne vil "stå i telefonbogen" - eller hvad sådan noget nu hedder i dag - så kan man findes i Krak. Men det kan man jo bare sige nej til.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. juni 2019 - 09:20 #3
Historisk har alle optrådt i telefonbogen - det har været en almindelig accept af det, at have en telefon.
Op gennem 90´erne blev det så almindeligt at man fik skjult nummer, når man ville gemme sig - eller i 00´erne "udeladt nummer", da nummerviser blev almindelig, og teleselskaberne blev pålagt at spørge kunderne om de ville have vist nummer.

Jeg kan huske min far var rasende og bestemt ikke ville have at hans nummer blev offentliggjort til "Reklamer og andet", men samtidig blev arrig over at opdage, at han ikke længere kunne findes i telefonbogen :-)

Så som de andre er inde på, accepterer du altså offentliggørelse på krak.dk, dgs.dk og andre telefonbogs tjenester, ved indgåelsen af et telefonabonnement - med mindre du vælger at have skjult/hemmeligt/udeladt nummer.

...Dermed er GDPR reglerne overholdt.
Avatar billede Peter Mühler Novice
17. juni 2019 - 11:16 #4
Agh..... Okay på den måde - Så giver det bedre mening- Tak for jeres svar og hjælp.
Avatar billede Slater Ekspert
18. juni 2019 - 10:56 #5
#3: Det lyder ikke som om det helt overholder loven, for GDPR er meget klart omkring at det kræver aktivt samtykke. Man må absolut ikke bare skrive med småt, at "hvis du gør X, så accepterer du implicit Y, som ikke er direkte relateret". Det er strengt fy-fy.
Ligeledes må man heller ikke videreføre accept som er givet under gamle regler før GDPR blev indført. Så skal der indhentes nyt aktivt samtykke.

Jeg vil nærmere tro at telefonbøger er aktivt undtaget fra loven, fordi de har samfundsmæssigt værdi, eller at der bare ikke er truffet en afgørelse på området endnu.