Avatar billede CHC Forsker
29. juni 2020 - 10:48 Der er 2 kommentarer

VBA - Gem som pdf

Hej

Jeg har tidligere fået assistance til nedenstående, så jeg kan gemme excel-filen som pdf via en VBA-knap.
Når jeg vil gemme, så foreslås der ikke et filnavn, da feltet til filnavnet er tom.
Kan det gøres sådan, at den automatisk foreslår filnavnet fra excel i dette felt, når jeg vil gemme som pdf?

Sub Gemsompdf()

Dim wks As Worksheet
    For Each wks In Worksheets
        If wks.Range("H9").Value2 = "Ikke gyldig" Or wks.Range("H9").Value2 = "Gyldig" Then
            wks.Visible = xlSheetVisible
        End If
    Next

' * ' Initialize
      On Error Resume Next

' * ' Define variables
      Dim FirstSheet As String
      Dim WS As Excel.Worksheet

      Dim PDFFile As String
      PDFFile = Application.GetSaveAsFilename(FileFilter:="PDF (*.PDF), *.PDF")
      If Len(PDFFile) < xlLess Then GoTo ES:    ' User clicked [Cancel]

' * ' Find first sheet to export
      For Each WS In ActiveWorkbook.Worksheets
            If UCase$(WS.Range("H9").Value) = "GYLDIG" And WS.Visible = xlSheetVisible Then
                  FirstSheet = WS.Name
                  WS.Select
                  Exit For
            End If
      Next
      If FirstSheet = "" Then GoTo ES:          ' No valid worksheet found

' * ' Select the rest of the worksheets to be exported
      For Each WS In ActiveWorkbook.Worksheets
            If UCase$(WS.Range("H9").Value) = "GYLDIG" And WS.Visible = xlSheetVisible Then WS.Select False
      Next

' * ' Create PDF
      Err.Clear
      ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:=PDFFile, Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:=True
      If Err.Number <> 0 Then Debug.Print Err.Number & ", " & Err.Description

ES: ' End of Sub
      Set WS = Nothing

      Worksheets(4).Select

End Sub

VH CHC
Avatar billede L_Amtoft Mester
21. juli 2020 - 11:51 #1
måske til hjælp eller inspiration
jeg har en excel fil, hvor der bliver oprettet en mappe og gemt i pdf ud fra forskellige data indtastet i arket:
Filename:="c:\Dokumenter\PDF filer\" & navn & " " & adresse & " " & postnr & " " & by & "\" & navn & " " & (Date & " kl " & Hour(Time) & " " & Minute(Time)) & ".pdf", _

du kan også med =CELLE("filnavn") få det aktuelle filnavn, dog inkl. sti og arknavn
Avatar billede CHC Forsker
27. juli 2020 - 07:47 #2
Hej L_Amtoft

Tak for dit input, det er altid godt med nye idéer.

Jeg håber dog fortsat, at der er nogen der kan hjælpe med ovenstående, da jeg meget gerne vil have filnavnet foreslået, når jeg skal gemme filen.

Vh CHC