Avatar billede bat1234 Juniormester
16. maj 2024 - 14:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Wake-On-LAN og RDP gennem CGNAT

Hej eksperter,
her er et svært spørgsmål til eksperterne. Jeg har en fiberløsning derhjemme men ISPen bruger CGNAT og derfor har jeg ikke en offentlig ip-adresse. (og jeg ønsker heller ikke at få en offentlig adresse.)
Når jeg er på farten, vil jeg gerne kunne vække min computer derhjemme med WOL, og derefter kunne logge på den med RDP.
Jeg har en TP-link AX1800 Wi-Fi 6 Router. Den kan bla konfigureres med OpenVPN, og den kan selvfølgelig også lave port forwarding m.m.

Hvad er den bedste, nemmeste, smarteste løsning, til at opnå ovenstående?
Jeg vil være åben over for brug af en VPS på nettet til et eller andet, og for brug af en Raspberry Pi derhjemme, hvis det er påkrævet. Det skal bare være relativt nemt at sætte op.

Er spændt på om der er nogen der har en god og enkel løsning på dette.

Vh bat1234
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
16. maj 2024 - 15:24 #1
Læs lidt nærmere på Tailscale eller Ngrok (de er lidt forskellige, så måske er én bedre til dit behov). Begge services faciliterer en tunnel mellem din eksterne computer og din hjemme-pc (uden at data kører igennem deres service). Ingen behov for VPN, ingen (permanente) huller i NAT eller Firewall + Alt data er krypteret. De har begge en gratis-konto, til folk uden vild høj trafik og behov for mange brugere.
Avatar billede puren Ekspert
16. maj 2024 - 15:29 #2
Mange måder at gøre det på men det lette enkelt simple out-of-the-box løsning er det på ingen måde da du skal bruge en man in the middle som en vps

Men en måde er at vps skal køre en web server og din pi hjemme tjekker en fil pr 5. Min og hvis indholdet af den fil er 0 så ingenting men hvis er 1 så WOL og med en vpn fra router til vps kan du nu nå hjemmecomputer fra vps
Avatar billede puren Ekspert
16. maj 2024 - 15:42 #3
#1 hvis du ikke kan køre direkte på skal du igennem en man-In-the-middle og med en man-In-the-middle køre du alt din data gennem deres netværk
Avatar billede bat1234 Juniormester
16. maj 2024 - 18:28 #4
Hej Henrik og puren,
mange tak for de ret så gode svar fra jer begge to!!!
Jeg har besluttet at køre med en  Tailscale-løsning.
Dvs installere Tailscale på min windows computer, på en Raspberry Pi, og på min remote latop.
Jeg vender tilbage senere, når jeg har prøvet det.
God aften.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. maj 2024 - 11:23 #5
Du skal have en enhed på dit LAN, du kan trigge til at sende MagicPacket til den maskine, du til WOL. Det funker ikke via en router, kun på samme segment.
Avatar billede puren Ekspert
17. maj 2024 - 11:32 #6
#5 yes i læsning gør has pi det
Avatar billede bat1234 Juniormester
18. maj 2024 - 13:57 #7
Nu har jeg forsøgt mig med Tailscale, og operationen er lykkedes!! Så det er fantastisk. Og jeg er tryg ved at det er en både sikker og stabil løsning.
Jeg kan sende et signal fra min Laptop (ekstern) via Tailscale, til min Raspberry Pi som står lokalt. Raspberry sender så en magic packet til min Desktop.
Herefter kan jeg så connecte til min Desktop med RDP fra min Laptop, også via Tailscale. Og det hele virker! Så det er super.

Mange tak for hjælpen til alle.