Avatar billede lynetk Nybegynder
15. november 2005 - 09:24 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til blokering af hjemmeside i iptables.

Hej.

Skal have sat min iptables op sådan at en maskine i huset IKKE kan gå ind på specielle hjemmesider(www.dating.dk)

dvs. at 1 special macadresse ikke kan gå ind på www.dating.dk.

al hjælp er velkommen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. november 2005 - 09:58 #1
Du kan blokkere disse sider via deres IP adresse, det er nok det letteste. ellers skal du kikke på Squid, der er en http proxy add on til iptables. Jeg ser lige om jeg kan finde et par kommandoer til dig
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. november 2005 - 10:26 #2
Her droppes et helt IP adresse segment, hvis du skifter 192.168... adressen ud med den ip du vil blokkere så skulle det virke

iptables -A FORWARD -p tcp -s 192.168.1.0/24 -i eth0 -j DROP
iptables -A FORWARD -p udp -s 192.168.1.0/24 -i eth0 -j DROP
Avatar billede lynetk Nybegynder
15. november 2005 - 10:34 #3
tak for det hurtige svar, men det skal kun gælde for 1 enkelt macadresse... hvordan gør man det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. november 2005 - 12:14 #4
Jeg skal lige undersøge hvordan iptagles filtrere på macadresser, kan du ikke gøre det på intern IP adresse?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. november 2005 - 12:20 #5
Du skal bruge en såkaldt match extention

---klippet fra netfilter man page---
http://www.linuxguruz.com/iptables/howto/maniptables.html

MATCH EXTENSIONS
iptables can use extended packet matching modules. The following are included in the base package, and most of these can be preceded by a ! to invert the sense of the match.

med modulet man

mac
--mac-source [!] address
Match source MAC address. It must be of the form XX:XX:XX:XX:XX:XX. Note that this only makes sense for packets entering the PREROUTING, FORWARD or INPUT chains for packets coming from an ethernet device.
Avatar billede lynetk Nybegynder
15. november 2005 - 12:55 #6
Skal jeg nok få til at virke så.
Mange tak for den fremragende hjælp :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. november 2005 - 13:22 #7
velbekommen og lad mig høre hvordan det går
Avatar billede lynetk Nybegynder
17. november 2005 - 11:04 #8
hmmm..
det der er i det er at jeg skal fortsætte en medarbejders arbejde som har sagt op.
han har lavet et lang script til iptables som bruger en masse "alias" for forskellige ting...

jeg poster líge scriptet her, så kunne du måske fortælle mig hvor jeg skal sætte det ind... det skal fungere sådan at IP : 130.227.119.20(www.dating.dk) skal blokeres for alle brugere.

------------- SCRIPT ----------------

#!/bin/sh

### Initialisation - don't touch!
${FAILSAFE:+exit}
. /etc/functions.sh
getip()
{
        if [ $# -eq 1 ] && if_valid $1; then
                ifconfig $1|awk -F' +|:' '$2=="inet" {print $4}'
        fi
}

### Configuration
# Networks
NETWORKS="wan lan dmz usr"
# IP adresses - for DNAT'ing
SSHSERVER="192.168.1.70"
FTPSERVER="192.168.1.70"
WWWSERVER="192.168.1.70"
SMTPSERVER="192.168.1.70"
IMAPSERVER="192.168.1.70"

### Get interface names from nvram
for net in $NETWORKS; do
        iface="$(nvram get ${net}_ifname)"
        eval "${net}_iface=${iface}"
        eval "${net}_ipaddr=$(getip ${iface})"
done

### Clear
for table in $(cat /proc/net/ip_tables_names); do
        iptables -t $table -F
        iptables -t $table -X
done
iptables -F
iptables -X

### Modules
#insmod ipt_limit

### Enable forward
echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

### Default policies
iptables -P INPUT DROP
iptables -P OUTPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP

### Divide and Conquer the chains
iptables -N any_in
iptables -N any_out
iptables -N any2any
for net in $NETWORKS; do
        eval "net_iface=\${${net}_iface}"
        iptables -N ${net}_in
        iptables -N ${net}_out
        iptables -N ${net}2any
        iptables -N any2${net}
        for othernet in $NETWORKS; do
                eval "othernet_iface=\${${othernet}_iface}"
                iptables -N ${net}2${othernet}
        done

### Allow everything from lan, the admin/debug interface
iptables -A lan_in -j ACCEPT
iptables -A lan_out -j ACCEPT
iptables -A lan2any -j ACCEPT

# Allow icmp in all directions
iptables -A any2any -p icmp -j ACCEPT
iptables -A any_in -p icmp -j ACCEPT
iptables -A any_out -p icmp -j ACCEPT

### Rules
# WAN
iptables -A wan_in -p udp --dport 68 --sport 67 -j ACCEPT  # DHCP
iptables -A wan_in -p tcp --dport 113 -j ACCEPT    # Ident
iptables -A wan_in -p udp --sport 123 -j ACCEPT            # NTP
iptables -A wan_in -p udp --dport 123 -j ACCEPT            # NTP
iptables -A wan_out -p tcp --dport 21 -j ACCEPT            # FTP
iptables -A wan_out -p udp --dport 53 -j ACCEPT            # DNS
iptables -A wan_out -p tcp --dport 53 -j ACCEPT            # DNS
iptables -A wan_out -p tcp --dport 80 -j ACCEPT            # HTTP
iptables -A wan_out -p udp --sport 123 -j ACCEPT          # NTP
iptables -A wan_out -p udp --dport 123 -j ACCEPT          # NTP

# DMZ
iptables -A dmz_in -p tcp --dport 22 -j ACCEPT            # SSH
iptables -A dmz_in -p udp --dport 53 -j ACCEPT            # DNS
iptables -A dmz_in -p tcp --dport 53 -j ACCEPT            # DNS
iptables -A dmz_in -p udp --dport 67 --sport 68 -j ACCEPT  # DHCP
iptables -A dmz_in -p udp --sport 123 -j ACCEPT            # NTP
iptables -A dmz_in -p udp --dport 123 -j ACCEPT            # NTP
iptables -A dmz_out -p tcp --dport 113 -j ACCEPT          # Ident
iptables -A dmz2wan -p tcp --dport 21 -j ACCEPT            # FTP
iptables -A dmz2wan -p tcp --dport 80 -j ACCEPT            # HTTP
iptables -A dmz2wan -p udp --sport 123 -j ACCEPT          # NTP
iptables -A dmz2wan -p udp --dport 123 -j ACCEPT          # NTP
iptables -A dmz2wan -p tcp --dport 443 -j ACCEPT          # HTTPS
iptables -A dmz2wan -p tcp --dport 873 -j ACCEPT          # Rsync
# USR (Regular user's network)
iptables -A usr_in -p tcp --dport 22 -j ACCEPT            # SSH
iptables -A usr_in -p udp --dport 53 -j ACCEPT            # DNS
iptables -A usr_in -p tcp --dport 53 -j ACCEPT            # DNS
iptables -A usr_in -p udp --dport 67 --sport 68 -j ACCEPT  # DHCP
iptables -A usr_in -p udp --sport 123 -j ACCEPT            # NTP
iptables -A usr_in -p udp --dport 123 -j ACCEPT            # NTP
iptables -A usr_out -p tcp --dport 113 -j ACCEPT          # Ident
iptables -A usr_out -p udp --sport 123 -j ACCEPT          # NTP
iptables -A usr_out -p udp --dport 123 -j ACCEPT          # NTP
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 21 -j ACCEPT            # FTP
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 22 -j ACCEPT            # SSH
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 80 -j ACCEPT            # HTTP
iptables -A usr2wan -p udp --dport 123 -j ACCEPT          # NTP
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 143 -j ACCEPT          # IMAP
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 443 -j ACCEPT          # HTTPS
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 873 -j ACCEPT          # Rsync
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 5190 -j ACCEPT          # ICQ
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 6666:6669 -j ACCEPT    # IRC
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 5000:5050 -j ACCEPT    # Yahoo
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 5222:5269 -j ACCEPT    # Jabber
iptables -A usr2wan -p udp --dport 5060 -j ACCEPT          # SIP (VoIP)
iptables -A usr2wan -p udp --dport 27000:27500 -j ACCEPT  # Steam/Half-Life
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 27030:27039 -j ACCEPT  # Steam/Half-Life
iptables -A usr2wan -p udp --dport 1200 -j ACCEPT          # Steam/Half-Life
iptables -A usr2wan -p udp --dport 23400:28900 -j ACCEPT  # Steam/Half-Life
iptables -A usr2wan -p udp --dport 27000:27015 -j ACCEPT  # Half-Life
iptables -A usr2wan -p udp --dport 27950:27970 -j ACCEPT  # Quake3
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 45648 -j ACCEPT        # TeamSpeak
iptables -A usr2wan -p udp --dport 7777:7778 -j ACCEPT    # Unreal Tournament
iptables -A usr2wan -p udp --dport 8080 -j ACCEPT          # Unreal Tournament
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 43594 -j ACCEPT        # Runescape
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 3724 -j ACCEPT          # World of Warcraft
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 8000:9000 -j ACCEPT    # Netradio
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 19700:19800 -j ACCEPT  # Netradio
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 554 -j ACCEPT          # RealMedia
iptables -A usr2wan -p udp --dport 554 -j ACCEPT          # RealMedia
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 2401 -j ACCEPT          # CVS
iptables -A usr2wan -p tcp --dport 1755 -j ACCEPT          # WindowsMediaPlayer

### DNAT'ing and other nat stuff
if [ "$wan_ipaddr" ]; then
        iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 21 -d $wan_ipaddr \
                -j DNAT --to-destination $FTPSERVER
        iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 22 -d $wan_ipaddr \
                -j DNAT --to-destination $SSHSERVER
        iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 80 -d $wan_ipaddr \
                -j DNAT --to-destination $WWWSERVER
        iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 25 -d $wan_ipaddr \
                -j DNAT --to-destination $SMTPSERVER
        iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 143 -d $wan_ipaddr \
                -j DNAT --to-destination $IMAPSERVER
        iptables -A any2dmz -d $FTPSERVER -p tcp --dport 21 -j ACCEPT
        iptables -A any2dmz -d $SSHSERVER -p tcp --dport 22 -j ACCEPT
        iptables -A any2dmz -d $WWWSERVER -p tcp --dport 80 -j ACCEPT
        iptables -A any2dmz -d $SMTPSERVER -p tcp --dport 25 -j ACCEPT
        iptables -A any2dmz -d $IMAPSERVER -p tcp --dport 143 -j ACCEPT

        # Masquerading on wan
        iptables -t nat -A POSTROUTING -o $wan_iface -s ! $wan_ipaddr -j MASQUERADE
else
        echo "wan does not have an ip address" 1>&2
fi

# Stateful inspection
iptables -A any_in -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
iptables -A any_out -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
iptables -A any2any -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Divide and Conquer, part 2
# Links everything together
iptables -A any_in -j RETURN
iptables -A any_out -j RETURN
iptables -A any2any -j RETURN
for net in $NETWORKS; do
        eval "net_iface=\${${net}_iface}"
        iptables -A ${net}_in -j RETURN
        iptables -A ${net}_out -j RETURN
        iptables -A ${net}2any -j RETURN
        iptables -A any2${net} -j RETURN
        iptables -A INPUT -i ${net_iface} -j ${net}_in
        iptables -A OUTPUT -o ${net_iface} -j ${net}_out
        iptables -A FORWARD -i ${net_iface} -j ${net}2any
        iptables -A FORWARD -o ${net_iface} -j any2${net}
        for othernet in $NETWORKS; do
                eval "othernet_iface=\${${othernet}_iface}"
                iptables -A ${net}2${othernet} -j RETURN
                iptables -A FORWARD -i ${net_iface} -o ${othernet_iface} -j ${net}2${othernet}
        done
iptables -A INPUT -j any_in
iptables -A OUTPUT -j any_out
iptables -A FORWARD -j any2any

# Debugging (logs unmatched packets)
if [ "$DEBUG" ]; then
        iptables -A INPUT -j LOG --log-prefix 'Unmatched input '
        iptables -A OUTPUT -j LOG --log-prefix 'Unmatched output '
        iptables -A FORWARD -j LOG --log-prefix 'Unmatched forward '

---------------------- SCRIPT SLUT ----------------

håber du kan hjælpe :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2005 - 11:06 #9
Jeg kikker på det i aften, jeg er på vej til møde nu, det bliver efter 1800 og jeg skal lige have en timestid til at sætte mig ind i scriptet.
Avatar billede lynetk Nybegynder
17. november 2005 - 11:09 #10
okay mange tak....