Avatar billede larsny Nybegynder
26. februar 2006 - 16:49 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Beregning af afstand via breddegrader?

Hej

Jeg har en tabel med forskellige destinationer med breddegrader:
eks.
N:  6177060 E:  697349

Nogen der har et script eller ved hvordan man beregner afstanden mellem to punkter der er angivet som ovenfor, i km eller meter?

På forhånd tak
Avatar billede mapoulsen Nybegynder
26. februar 2006 - 17:03 #1
Avatar billede larsny Nybegynder
26. februar 2006 - 17:15 #2
De fleste steder vil de have angivet det i grader, minutter og sekunder...
Hvordan ændre jeg N:  6177060 til det?
Avatar billede mapoulsen Nybegynder
26. februar 2006 - 17:20 #3
Hvilken enhed er 6177060 angivet i?
Avatar billede larsny Nybegynder
26. februar 2006 - 17:21 #4
jeg tog den fra www.danmark.dk...

Altså de 6177060 er i nord?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2006 - 19:07 #5
Bredde og længdegrader angives i grader, bueminutter og buesekunder. Der går 60 buesekunder til 1 bueminut, og der går 60 bueminutter til 1 grad, og der er 360 grader hele vejen rundt. Breddegrader måles fra ækvator og til nord/sydpolen, og derfor angives de ikke højere end 90 grader. Længdegrader har udgangspunkt i greenwich (tror jeg nok det staves) i england, og strækker sig 180 grader til hver side.

At beregne distancen mellem 2 punkter angivet på denne måde er ikke en simpel opgave, men det kan selvfølgelig lade sig gøre.

Breddegrader: 1 bueminut svarer til 1 sømil og det svarer til 1,852 kilometer, når det er på ækvator. Når du går nord på til f.eks. 60 grader nord, så skal der 2 bueminutter til 1 sømil eller 1 bueminut er 0,5 sømil.

Længdegrader: 1 bueminut svarer altid til 1 sømil.

Du skal derfor have gang i noget cosinus, sinus og tangens hvis du selv vil lave en formel til udregning af disktancen.

Hvis jeg skal decifrere din punktangivelse N:  6177060 E:  697349

Er det ikke så let, for jeg kan ikke se hvordan den er angivet. Hvis det er angivet som jeg forklarede ovenfor (60 systemet), så kan N6177060 og specielt de 77 jo ikke være sande, for den højeste værdi af bueminutter der findes er 59. Derfor kunne man udlede at det er opgivet i decimaltal, og derfor er N6177060 det samme som 61,77060 grader N og E697349 det samme som 69,7349 grader E.
Der er noget jeg forudsætter, men ikke nødvendigvis korrekt, for det er ikke opgivet hvordan tallet er sammensat.

Hvor har du denne stedsangivelse fra ? ?
Avatar billede larsny Nybegynder
26. februar 2006 - 21:28 #6
dragonknight -> når jeg går ind på:
http://www.kms.dk/C1256AED004EA666/(AllDocsByDocId)/D542B78301FDFBB1C1256DCD00526CB4

og trykker "Find et sted i Danmark" og så trykker "Vis centerkoordinat",
så bliver koordinaterne vist på den måde som jeg har skrevet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2006 - 22:03 #7
Ok, så er det ikke længde/breddegrads opgivelse, men en opgivelse i UTM systemet. Det er ikke umuligt at lave beregningen, men det er utroligt svært.

Som nævne tidligere, så bliver den fysiske afstand mellem 2 breddegradslinier mindre jo tættere du kommer polen.
Sådan er det ikke i UTM, der er altid den samme afstand. Samtidig deler man jordoverfladen op i mindre felter, og inden for dette felt, er afstanden mellem linierne den samme. At udregne en afstand mellem 2 punkter på samme udsnit af UTM systemet er ikke noget problem. Der hvor problemet opstår, er når det ene punkt ligger i et udsnit, og det andet ligger i et andet udsnit. Den er umådelig svær.

Er det at være for nysgerrig, at spørge dig om hvad du skal bruge det til ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2006 - 22:10 #8
Jeg kan se at de ikke anvender den samme UTM som jeg kender til, men principperne er de samme:
http://www.kms.dk/C1256AED004E87BA/(AllDocsByDocId)/3382517647F695C9C1256BC700265CE7?open&omr=ERVGRUNDLAG
Avatar billede larsny Nybegynder
26. februar 2006 - 22:16 #9
overhovedet ikke...
Jeg skal bruge det til et system hvor jeg kan indtaste adresse på forskellige steder,
og så skal jeg kunne beregne afstanden mellem to steder i fugleflugt.

Dette er ret svært ud fra adressen, og det er her hvor jeg tænkte på breddegrader eller UTM...

Det lyder som om du har en del styr på det, så hvis du har forslag til hvordan det bedre kan lade sig gøre, så skyd løs :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2006 - 22:17 #10
Så længe du holder dig inden for samme kortudsnit, så er de sidste 3 cifre i koordinaten i meter. F.eks. :N6177060 til N6177160 er 100 meter. Det samme gør sig gældende ved E697349 til E697449, der er også 100 meter. Disse afstande skal så korrigeres, da jordens krumme overflade er projiceret til en flad overflade, og i mit link kan du se hvordan denne korrektion udregnes.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2006 - 22:24 #11
Jeg mener og kan se at det system som kort og matrikkelstyrelsen anvender er baseret på samme kortudsnit, og derfor er det ret simpel at udregne afstande jfr. forrige indlæg. Husk blot korrektionen.

ftp://ftp2.kms.dk/download/pdf/danske_kortinddeling.pdf

Det skal understreges, at jeg ikke kender deres system. Det UTM system jeg har kendskab til er et der anvendes inden for militæret.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2006 - 22:40 #12
Hvis vi tager udgangspunkt i dit punkt:
N:  6177060 E:  697349

og så til rådhuspladsen:

N:  6175808 E:  724369

Til beregning at afstanden anvender vi en retvinklet trekant, hvor den 1. katete er 6177060 - 6175808 = 1252
Den 2. katete er 724369 -  697349 = 27026

Hypotenusen vil så være afstanden, og der anvender du a^2 + b^2 = c^2, hvor a og b er kateterne, og c er hypotenusen.

Derfor vil afstanden c = SQR((1252)^2 + (27026)^2) = 27054,98 og dermed er der 27 kilometer 54 meter og 98 centimeter fra din position og ind til rådhuspladsen, men uden korrektion. Da du ikke skal skyde med kanoner, så betyder korrektionen jo ikke liv eller død, så til dit brug kan du se bort fra den.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2006 - 22:42 #13
Spørg endelig hvis der er noget af det jeg skrev du ikke forstår.
Avatar billede larsny Nybegynder
26. februar 2006 - 22:42 #14
WOW cool!

der er fuld point til dig!

tak for hjælpen :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2006 - 23:45 #15
Tak og velbekomme  ;-)
Avatar billede dkpret Nybegynder
04. september 2010 - 11:21 #16
Hej DragonNight

En kommentar til en forlængst afsluttet spørgsmål. Men jeg faldt lige over spørgsmålet og da det er et spændende emne, syntes jeg lige at jeg ville komme med et indspark.  :-)

Dog holder jeg mig til grader, minutter og tiendedele

Tog for et par år siden det såkaldte duelighedskursus i "godt sømandsskab", hvor vi blandt andet måler en del på søkort. Men her snakker vi grader, minutter, sekunder (eller tiendedele), når vi skulle planlægge ture.

Jeg satte mig for at finde ud af hvorledes disse opmålinger af positioner i søkortet, kunne omsættes til kurs og distance, inclusive korrektion i Excel.

Du kan se resultatet på www.dkterp.dk/navi.htm
Kodeordet på regnearket er Navi - hvis du er interesseret i at se alle formler.

Den største udfordring var at finde forholdet mellem bredde og længde på et vilkårligt sted. Men jeg faldt over denne formel som viser sig at passe - uanset om du sejler ved skotland eller i Horsens fjord.

Forholdet mellem bredde og længde på et givet sted er lig med 1/cos(bredden)og adskellige testopmålinger på forskellige søkort viser at det er tilfældet.

Hilsen Kristian