21. oktober 2006 - 01:40Der er
29 kommentarer og 1 løsning
Omformer fra 12 V til 230 V og 1250 watt :S
Vi laver en sæbekassebil og skal bruge en adapter (en omformer) der omformer bilstikket (som i kender som cigaret tænder) til stikkontakt stikket. Altså:
Fra bilbatteri (12 volt) til stikkontaktstik (230 volt) det skal være minimum 1250 watt for det holder. Hvor købes denne adapter? :S
har fået en til at regne for mig (nok en halv time) og desuden er bilbatteritiden ikke så vigtig. Mit eneste problem er nu, om to 600 watt kan kobles sammen (fandt et tilbud i metro for få minutter siden)
1. Hver af transformerne sættes til batteriet via hver sin plus og minusledning.
2. Din motor sættes på samme måde til hver transformator via hvert sit sæt ledninger. D.v.s der skal 2 stk. + ledninger til + polen på motoren - en ledning fra hver transformtator, og 2 stk. - ledninger til - polen på motoren.
Jeg tror ikke at der er andet at gøre end at købe en der kan levere strøm nok. Eller spørge producenten om man kan sætte dem i parallel. Eller bruge en 12v DC motor.
Åh - jeg havde lige overset AC/DC spørgsmålet. Og jeg giver bertelbrander ret i, at det er tvivlsomt, om man rammer samme faseforskydning på to forskellige transformere.... - så løsningen er nok ikke så smart alligevel...
Man kan håbe at de starter langsomt (nogle af dem har "soft-start") og derfor justerer sine faser efter hinanden. Men det virker måske ikke og det er lidt for risikabelt at forsøge, jeg turde ikke forsøge.
hvorfor er ac/dc et problem? intet man kan gøre? jeg har den motor og den skifter jeg ikke ud. Min ven er ude i hampen og siger at et 12 v bilbatteri med 60 ampere kan levere 507 v samt 30420 watt ved hjælp af en halv meter kobberledning som er 1 mm...
AC=Vekselstrøm, som kommer ud, udtrykkes populært som en sinuskurve (som set i adskellige film m.m.), hvor imod DC=Jævnstrøm symboliseres ved en streg. Vekselstrømmen har 220v (egentlig 240 volt i dag) som et gennemsnit af denne kurve.
Men når man sætter 2 apparater sammen, får man jo egentlig 2 sinuskurve. Hvis de er tilstrækkeligt faseforskudt (starter forskudt for hinanden), vil det fungere som 2 faser, og så vil gennemsnittet for kurven ikke være 240V, men snarere i nærheden af 380V. Og det er jo ikke særlig smart.
Populært sagt, så forestil dig 2 politisirener der ikke kører synkront, blæse ind i hovedet på dig. Det vil ikke lyde særlig rart, og sådan vil din motor nok også føle.
HVIS du er heldig, starter sinuskurverne samtidig, og så vil det kunne lade sig gøre. Men næste gang du starter, har du samme problem.
Du mangler ganske enkelt noget, der kan styre faserne for dig... - og så bliver det nok billigere at købe apperatet fra starten af.
Og for lige at gøre dig mere deprimeret, tvivler jeg kraftigt på nogen regnestykker. Det vil være rent teoretisk, da det afhænger af det enkelte apparat, der skal konvertere strømmen. Der vil nemlig være et voldsomt energitab i transformeren.
Hvis du skal køre med 1250Watt på et 60MAh batteri, tvivler jeg på det holder mere end et par minutter...
Jeg mødte engang en fra et filmselskab, og fik forevist anlægget i hans bil. Han havde 10 batterier stående, og kunne trække 2000W i en time. Du vil trække lidt over halvdelen på ét - det kan lade sig gøre, men du kommer næppe langt...
Problemet med AC, også kaldet vekselstrøm, som de 230 volt er, er at de svinger op og ned. Hvis flere strømkilder, som dine omformere, skal kobles sammen skal de svinge i takt, og det kommer de ikke til af sig selv.
Det andet problem er at du spilder en del effekt (watt) ved at lave de 12 volt om til 230 volt.
Så uanset hvad, vil din bil ikke kunne køre specielt langt på et almindelig bilbatteri. Men du kan koble dem sammen, for batterier er DC, dvs. jævnstrøm, og de kan unden videre kobles sammen.
Nej, det er ovenstående der sansynligvis bare vil brænde din motor af, fordi den får for høj spænding.
Et helt andet aspekt er, at en 220v vekselstrømsmotor (jeg aner jo ikke hvad det er for en) som regel trækker en MEGET stor startstrøm. (Hvis du starter den på almindelig strøm, vil du se lyset blinke kortvarigt, hvis lyset kører på samme strømgruppe). Er startstrømmen tilstrækkelig stor, og er der ikke beskyttelse på strømforsyningen, vil denne brænde af. Nu står der godt nok der er overblastningsbeskyttelse på - men du vil formentlig stadig kunne svitse ledningerne, hvis de ikke er kraftige nok.
Er strømforsyningen ikke stor nok, vil motoren kun starte meget langsomt, og vil i langt tid være kraftigt overbelastet.
220v er ikke helt til at spøge med, når man sætter ting på man ikke er helt klar over hvordan reagerer.
Mit råd: Find en uddannet elektriker og få ham til at regne lidt på det. Han skal kende mere nøjagtig data for din motor for at han kan hjælpe. Eller måske bedre - drop din 220v motor og find en anden. En aflagt plæneklippermotor er mindst lige så farlig, men måske lettere at forstå, og dermed mindre farlig i den sidste ende.
En stor start motor f.ex. fra en lille traktor eller lastbil burde være stærk nok til at trække en sæbekassebil. En almindelig startmotor er nok ikke stor nok, men kan man finde en fra stor diesel bil ville den nok være fin. Det er noget lettere med en 12 volt DC motor end en 230 volts eller en benzin.
Den kan jeg godt tilslutte mig :-) - 12V gør sjældent skade... (lad være at sætte fingeren i kileremmen - jeg har set resultatet - det er ikke smart...)
hmm er nok nødt til at lukke. tror det er for sent til at få nogen til at smide svar, men tak for hjælpen allesammen :o)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.