Avatar billede nph12 Nybegynder
02. juni 2008 - 15:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

VBA - slet rækker i Excel

Hej
Jeg har to ark, hvor det ene ark indeholder data (sagsnummer) over hvilke rækker, som skal slette i det andet ark.

Hvordan laver jeg noget VBA-kode, så jeg kan få slettet rækkerne i mit Excel-ark?
Avatar billede nph12 Nybegynder
02. juni 2008 - 23:07 #1
Hvordan læser jeg fra to ark?

Hvordan igennemløber jeg en kolonne?

Hvordan sletter jeg en række?
Avatar billede excel123 Nybegynder
03. juni 2008 - 03:02 #2
Kan du forklare lidt mere?
I hvilke kolonne har du sagsnummer?
Hvilke rækker skal slettes i andet ark?
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. juni 2008 - 08:24 #3
De to ark indeholder følgende:

Ark1 indeholder 4 kolonner:
A              B            C            D
Sags nr.    Adresse      Post nr.        Yderligere oplysninger

Ark2 indeholder 1 kolonne:
A
Sags nr.

Ud fra Ark2s sags nr. skal tilsvarende sags nr. slettes i Ark1 (hele rækken skal slettes).
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 09:34 #4
Prøv med

Sub SletRaekke()
    For Each c In Sheets(2).Range("a:a").Cells
        If c.Value = "" Then Exit Sub
            a = c.Value
            For Each x In Sheets(1).Range("a:a")
                If x.Value = a Then
                    x.EntireRow.Delete shift:=xlip
                End If
            Next x
    Next c
End Sub
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 09:35 #5
Sorry xlip skal være xlUp
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. juni 2008 - 12:15 #6
Super. Det virker som det skal:-)

Er du sød lige at forklare, hvordan koden virker (gerne linie for linie)?
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 12:43 #7
Den første linie læser alle cellerne i Ark2, kolonne A en ad gangen.
Linie 2 sikrer, at makroen stopper, hvis cellen i ark2 er tom. Den går altså ud fra, at der ikke er tomme celler i listen over sager, der skal slettes.
Den tredje linie "husker" det, der står i cellen, hvis den ikke er tom.
Den næste linie tager så fat i cellerne i Ark1, kolonne A og gennemgår disse en ad gangrn.
De næste tre linier sammenligner hver celle i A-kolonnen i Ark1 med den "huskede" værdi. Hvis disse værdier er ens (værdien i ark1 findes også i ark2) slettes hele rækken.
Den næste linie fortsætter til den næste celle i Ark1, indtil alle celler er sammenlignet med den første værdi fra ark2. Den sidste linie spinger så til den næste celle i ark2, og hele processen gentages indtil der ikke er flere udfyldte linier i ark2.

Håber at det var forståeligt.
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. juni 2008 - 14:39 #8
Endnu en gang mange tak for hjælpen:-)
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 19:02 #9
Velbekomme :-)