Avatar billede Kelly_DK Nybegynder
19. oktober 2010 - 15:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bordplansoversigt. Har brug for en opsummering af antallet ud for en værdi. Hvordan gøres dette?

Hvordan laver jeg en total opsummering ud fra nedenstående beskrivelse?
                                                      Antal
Firmanavn Antal    Bord nr.            Total Bord 1  7
AA        2 stk    1                  Total Bord 2  3
AB        3 stk    2
AC        5 stk    1

Hvordan laves formlen til at lave den totale opsummering ved hver enkelt bord. Man kunne forestille sig at der kan sidde x antal ved hvert bord og man forsøgte at blande firmaerne imellem hinanden, hvor man kunne holde øje med om man havde overskredet max ved det pågældende bord.

Kelly_DK
Avatar billede vejmand Juniormester
19. oktober 2010 - 16:03 #1
Total bord 1 =SUMPRODUKT((C:C=1)*(B:B))
Total bord 2 =SUMPRODUKT((C:C=2)*(B:B))

osv.........
Avatar billede Kelly_DK Nybegynder
19. oktober 2010 - 19:32 #2
Hmm kan du uddbyde den lidt. Som jeg forstår på dit svar, vil denne formel summe de tal der står ud for eks. bord 1, som i dette tilfælde giver 7 og så fremdeles, korrekt?
Hvorfor skal C:C ganges med B:B?
Eller skal det forståes, som jeg gerne vil have det, at hvis værdie i kolonne C = 1, så skal den summe tallet i kolonne B

Kelly_DK
Avatar billede vejmand Juniormester
19. oktober 2010 - 20:23 #3
Hmm, din sidste kommentar er lidt forvirrende?

Hvis vi tager udgangspunkt i det eksempel du har lavet i spørgsmålet:
Jeg går ud fra du har bord nr. i C kolonnen og antal i B kolonnen.

=SUMPRODUKT((C:C=1)*(B:B)) sammenlægger så alle antal i B kolonnen, udfor hvor bord nr. er 1
I eksemplet bliver resultatet 7

=SUMPRODUKT((C:C=2)*(B:B)) sammenlægger så alle antal i B kolonnen, udfor hvor bord nr. er 2
I eksemplet bliver resultatet 3

Prøv selv at lave eksemplet i Excel
Avatar billede Kelly_DK Nybegynder
19. oktober 2010 - 20:45 #4
Ja jeg kunne godt se at det lød en smule forvirrende, men jeg tror faktisk at jeg har fået din formel til at virke. Problemet var dog at lavede jeg C:C, hvor den tager hele kolonnen, så ødelagde min overskrift eks. Bord 1 eller Antal, for så tæller den teksten med og det kan den ikke. Så jeg har måtte sætte eks. C3:C100 for at den ikke gik ind og læste tekstfelterne.

Så skal jeg blot have den til at trække de enkelte Firmaer over i et word dokument. Så den laver enkelte bord kort, Bord nr. 1 og lister firmaerne op og samlet antal ved bord et, men det må være yderligere et spørgsmål...kan du følge mig og i øvrigt tak for hjælpen!

Kelly_Dk
Avatar billede vejmand Juniormester
19. oktober 2010 - 21:42 #5
Hmmm, normalt giver man jo point til den der hjælper.....
Så er det som regel lidt lettere at få hjælp en anden gang.

Husk altid at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".
"Svar" er tiltænkt pointgivning.....
Avatar billede Kelly_DK Nybegynder
19. oktober 2010 - 22:28 #6
For s..... det beklager jeg mange gange.
Jeg kunne heller ikke forstå hvorfor der ikke kom en box ud for dig, mht pointdelen.

Kelly_DK
Avatar billede Kelly_DK Nybegynder
19. oktober 2010 - 22:29 #7
Jeg kan oprette tråden igen og så tildele point efter et kort svar fra dig, vil det være ok?

Kelly_DK
Avatar billede vejmand Juniormester
19. oktober 2010 - 22:37 #8
Ja, det er helt ok med et spørgsmål, sådan plejer man at gøre, hvis det går galt.  :-)
Bare link hertil i det nye spørgsmål, så er alt i orden.

PS: Boksen til at acceptere var i mit første indlæg.  :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
20. oktober 2010 - 11:56 #9