Avatar billede ae03 Novice
30. april 2012 - 15:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

MAKS returnerer 0

I et ark har jeg formlen
=MAKS(Data!A2:A5000).
I cellerne 2-4145 er der fortløbende tal 1-4144, resten nedefter er tomme. Alle cellerne er formateret som 'Standard'. Alligevel returnerer formlen '0'. Er der nogen, der har et godt bud på hvorfor?
Vh Lars
Avatar billede ae03 Novice
30. april 2012 - 15:40 #1
Jeg skulle måske tilføje, at jeg har tjekket, at der ikke stå ' eller andre skjulte tegn (eller for den sags skyld mellemrum) i cellerne. Der er lige præcis tallene og ikke andet.

Projektmappen er meget beregningstung, men jeg har forsøgt at kopiere arket til en tom mappe uden at det har ændret på evalueringen af formlen.
Avatar billede ae03 Novice
30. april 2012 - 15:43 #2
Har lige opdaget, at tallene faktisk er venstrestillede, hvilket blot understreger, at Excel opfatter dem som tekst. Hvorfor det, når der ikke er andre tegn i cellerne og formateringen er 'Standard'? Burde den så ikke behandle rene tal-celler som tal?
Kan tilføje, at det er et dataudtræk fra Enalyzer.
Avatar billede ae03 Novice
30. april 2012 - 15:47 #3
Hvis jeg markerer alle celler og formaterer dem som tal, fortsætter de med at være venstrestillede og blive opfattet som tekst, men hvis jeg i en enkelte celle trykker <F2> og <RETUR>, skifter den til at blive opfattet som tal, og MAKS-formlen bliver evalueret med den pågældende celle som resultat. Er der nogle indstillinger, jeg kan ændre, så dataene bliver opfattet som tal?
Avatar billede store-morten Ekspert
30. april 2012 - 15:51 #4
Prøv at skrive et 1 tal i en tom celle
Kopier denne, højreklik på Data!A2:A5000
Vælg "Indsæt speciel"
Under "Handling" sæt flueben i "Multiplicer"
Tryk OK
Avatar billede store-morten Ekspert
30. april 2012 - 15:54 #5
Prøv at skrive et 1 tal i en tom celle
Kopier denne, marker og højreklik på Data!A2:A5000
Vælg "Indsæt speciel"
Under "Handling" sæt flueben i "Multiplicer"
Tryk OK
Avatar billede ae03 Novice
30. april 2012 - 16:14 #6
Det ændrer cellerne til tal men løser ikke det grundlæggende problem.
Projektmappen er udviklet til, at en kollega hvert kvartal kan lave de samme analyser på udtræk fra Enalyzer. Hun skulle gerne kunne nøjes med at indsætte det nye udtræk i dataarket og derefter aflæse resultatet. Jeg frygter, at det vil gå galt, hvis det bliver stort mere kompliceret end som så.
Er der ikke en måde at sikre, at Excel tolder data som tal, når der kun står tal i cellerne?
Avatar billede iver_mo Nybegynder
30. april 2012 - 16:27 #7
Hvis det er en tabel opretter du bare en kolonne lige ved siden af. fx i b2: =a2*1

Hvis det er en tabel håndterer den Excel selv resten og du har de tal du skal bruge.
Avatar billede jens48 Ekspert
30. april 2012 - 22:40 #8
Prøv at lave MAKS formelen om til:
MAKS(VÆRDI(Data!A2:A5000)).
Det er en matriksformel (skal afsluttes med Ctrl + Shift + Enter).
Det virker selv om tallene står som tekst.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
01. maj 2012 - 08:50 #9
I min test dur den ikke. I en matrix med [1, 2, 11, 100] returnerer den 2 som maks.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
01. maj 2012 - 08:51 #10
Undskyld - Glemte ctrl + shift + enter. Den virker fint!
Avatar billede jens48 Ekspert
01. maj 2012 - 09:07 #11
Jamen, så får du et svar
Avatar billede ae03 Novice
02. maj 2012 - 13:05 #12
Nu er det sådan set mig (ae03), der skal have det til at virke, da jeg har oprettet spørgsmålet. ;-)
Det virker fint, så point og tak for hjælpen til Jens48.