Avatar billede aleq Juniormester
23. juni 2013 - 20:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

At finde job efter HF

Hej

Jeg har tidligere oprettet dette indlæg der beskriver min situation mere grundigt: http://www.eksperten.dk/spm/982080#reply_8065615

Kort sagt er jeg næsten færdig med HF (sidste eksamen tirsdag) og det er hermed slut med SU. Jeg har en ejerlejlighed (som jeg har kørt afdragsfrit på) og noget kassekredit (overtræk) på min konto.

Hvad er den mest effektive måde at finde job hurtigst muligt? Det skal lige siges at jeg er villig til at forlade denne lejlighed, hvis det skulle være (den kan jeg netop udleje). Jeg er også villig til at tage de jobs jeg kan tage: pånær at køre bil midt i Kbh eller sidde i kassen i supermarkedet.

Det vigtigste for mig er, at min lejlighed ikke bliver sat på tvangsauktion og at jeg får nogle penge, så jeg kan få plus på min konto igen.

Alle forslag er meget velkommen!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. juni 2013 - 21:32 #1
Hurtige penge findes ikke - punktum. Så bedste løsning vil da være at fremleje den, så du i det mindste har en indkomst.
Job i en fart er der vel 300.000 andre, der også gerne vil have, så der er nok heller ikke rigtigt nogen quick-fix.
Jeg ved godt, det ikke er særligt opløftende, men i betragtning af at du med "kun" en HF i kufferten bør læse videre under alle omstændigheder, ville jeg nok droppe jobplanerne, skrue ned for forventningerne og finde ud af, hvad jeg kunne komme videre med. Skal du på uni, er der trods alt en fair chance for et studenterjob ved siden af.
Avatar billede finb Ekspert
23. juni 2013 - 23:20 #2
Tvangsauktion kan undgåes, hvis du selv sælger lejligheden.
Så kan du måske betale din kassekredit.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. juni 2013 - 00:26 #3
Det er måske en del tid siden at det var sent at søge job.. At finde et job fra dag til dag er noget så djældent.. Dernæst kommer det os an på hvor fu er bosat og om du er handy eller født med 10 tommelfingre... Men hvis det er industri så tag til området og snak med dem.. Det er sådan man viser at man faktisk er interesseret i at arbejde ;-)
Avatar billede larsen45 Juniormester
24. juni 2013 - 08:06 #4
Jeg vil give de andre 100% ret arbejde hænger ikke på træerne. Der er tusindvis af danskere som har gået i årevis, og kæmpet med at finde job, som har 3-4 uddannelser bag sig.

Før finanskrisen kunne du vælge og vrage, så kom krisen og så var der hurtigt op til 5-700 til hver jobstilling. Nu er det efterhånden mere normalt der kan være flere tusinde til et job, så presset er danskerne for at finde arbejde. 3-4000 udsendte jobansøgninger er ikke unormalt.

Den triste udvikling er dog ligemeget hvor meget du så er villig til at gå ned i løn arbejde for 80-100 kroner før skat, så er der altid en masse folk fra udlandet, som gerne vil arbejde for endnu lavere beløb.

Alene her i byen har vi flere virksomheder, som har sat campings vogne op på deres firma adresser, hvor der bor en masse fra Polen, og Ukraine. Og de har da også opkøbt parcelhuse, hvor de fylder dem godt op med personer af den slags også.

At du ikke er villig til at arbejde i supermarkeder, det er der ikke nået der hedder mere, man må tage hvad man kan få. Og jeg ved ikke om du er klar over det, selv dansk supermarked og COOP som ejer det meste i Danmark for over 160.000 uopfordret ansøgninger hver år, plus mange tusinde på de få opslåede stillinger som der er for tiden. De har også høje krav, du må enten ikke være uddannelse, eller en vis alder, eller have den og den erfaringer, da du så koster butikken for mange penge. Det ser du specielt i butikker som netto, fakta, og brugs butikkerne, og føtex.

Så min anbefaling til dig er, sig ja tak til hvad som helst, som giver brød på bordet. Videre uddanne dig ville også være fint, spørgsmålet er bare hvor længe SU kan være en leve vej for dig, hvis du skal kunne overleve ligesom alle andre i Danmark.

Og så lige til dem derude, som render rundt og sviner ledige til, over de er dovne og ikke gider arbejde. Til dem siger jeg bare skam jer. De skulle selv prøve at stå i den situation, fremfor at sige sådan nogle ting ligesom vise politikere også fyrer af.

Rigtig mange familie medlemmer ude i de danske hjem, bruger mere tid på at hakke ned, end på at få givet støtte, og hjælpe det er typisk dansk fænomen. Kæft - Trin - og Retnings metoden skal væk.
Avatar billede aleq Juniormester
24. juni 2013 - 15:09 #5
Så må jeg enten finde vikar jobs eller flytte til udlandet hvor der ér jobs. Det kan da ikke passe, at jeg skal sende "4000" ansøgninger for at finde arbejde. Efter "4000" afslag er ens selvtillid da helt nedslidt.

Og hvis der virkelig er så få arbejdspladser tilbage, fordi de fleste af vores behov er allerede dækket, og fordi maskinerne er ved at overtage menneskers arbejdsopgaver, så er det måske på tide med Project Venus :)
Avatar billede larsen45 Juniormester
24. juni 2013 - 17:57 #6
aleque selve vikar job er svære at finde, men du skal søge bredt, de fleste ledige har lagt CV op på mellem 50-100 vikar hjemmesider.
Det giver ikke nødvendigvis arbejde, da vikar firmaerne bugner med ledige som søger job. Men falder de over din profil, og kan de bruge dig til en stilling, så er det selvfølgelig en god ting at være synlig.

Tager du på jobmesse møder du hurtigt mellem 10-15.000 jobjægere som har samme mål, at komme i arbejde hurtigst muligt.

Du må aldrig opgive, selv du skal sende rigtig mange ansøgninger, og de skal være seriøse, og gennem arbejdet, der findes coach personer som du kan betale, der kan hjælpe med at lave prof oplæg.

Det er blevet en hel videnskab, at skrive gode ansøgninger, og det vil du hurtigt finde ud af, hvis du skulle ende ud i, at Kommunen sender dig i aktivering også.

Der er arbejdspladser bare ikke nok til alle, specielt efter alle de folk fra udlandet er kommet til, med mindre sygedage end danskere, og mindre løn m.v. I januar måned stod over 30.000 danskere til at miste deres Dagpengeret, det vil sige 0 kroner, for tiden falder der mellem 1500-2000 mennesker ud af arbejdsmarkedet hver måned, ved nedskæringer eller fyringer, eller lukning af firmaer.

Derfor skriger Regeringen op om, at flere skal være iværksættere, det er jo bare svært for de fleste at finde den nye super ide, som kan give arbejdspladser til tusindvis af mennesker landet over.

Der er rigtig at mange maskiner overtager danske job det har du ret i. Den udvikling vil forsætte, det er i alle brancher stort set.

Udlandet er en mulighed for dig, jeg ville dog holde mig fra de sydeuropæiske lande, da de har voldsom stor arbejdsløshed, i EU er vi oppe på svimlende tal det sidste jeg hørte var 34 millioner mennesker som ikke kunne få sig et arbejde.

Så er Sverige eller Norge et bedre bud for job muligheder.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. juni 2013 - 18:24 #7
Well, aktuel statistik fra AS3 Outplacement, der beskæftiger sig med omplacering af afskedigede, siger ca. 300 ansøgninger for at lande et funktionærjob - så der er nu langt op til de 4000. Noget helt andet er så, at det jo desværre ikke er maskinerne, der negler jobbene - det er primært underbetalt arbejdskraft østfra (ingen nævnt, ingen glemt).
Skal du til udlandet for at søge arbejde, må du vist udenfor EU til at starte med, så første prioritet må være at slippe af med lejligheden, for den bliver vist ikke let at administrere på distancen.
Avatar billede esendk Nybegynder
26. juni 2013 - 14:56 #8
Jeg tror babysitting er en af de bedste muligheder for et job indtil man finder et mere indkomstbringende.
Avatar billede aleq Juniormester
27. juni 2013 - 15:41 #9
Jeg tror jeg ender med at få mig et random job indtil jeg finder noget bedre, og så vil jeg vente ½ år med at ansøge om evt. UNI (kvote 2) til marts. Indtil da vil jeg få styr på mine tanker og økonomi.

Opret svar:
Avatar billede Blueeyez Mester
27. juni 2013 - 20:17 #10
Lyder som en god ide :-)
Avatar billede larsen45 Juniormester
07. juli 2013 - 19:18 #11
Når du skriver Random job, hvad er det så for stillings betegnelser du henviser til. Det er meget svært at få job i rigtig mange brancher. Det kræver virkelig hårdt arbejde, at være jobsøgende, og du skal kunne tolerer utrolig mange afslag, uden at gå ned med flaget personligt og mentalt.