Artikel top billede

Efter it-flytning: Snart skal du selv hente din pension

Danskerne skal vænne sig til mere selvbetjening. Det gælder også de borgere, der skal have udbetalt folke- og førtidspension.

Læs også: Sådan udbetaler ATP 140 milliarder kroner til danskerne.

Unge såvel gamle danskere skal snart til tasterne, hvis de vil have til dagen og vejen.

For når omkring to millioner danskere om to år skal have hjælp til blandt andet deres folkepension, førtidspension og barselsdagpenge, skal de nok ikke forvente at se det offentlige i øjnene. 
 
Med etableringen af myndigheden Udbetaling Danmark til udbetaling af flere overførselsindkomster er der nemlig lagt op til selvbetjening og medbetjening over telefonen. 

Det skyldes, at Udbetaling Danmark-centrene er placeret i Udkantsdanmark.  

Borgerservice på slankekur

"Vi er en offentlig myndighed, så selvfølgelig kan borgerne besøge os. Men vi tilstræber, at betjeningen kommer til at foregå digitalt og telefonisk," forklarer underdirektør direktør Hans Christian Jelstrup fra ATP, der har beskæftiget sig med Udbetaling Danmark i et halvt års tid.
 
De helt it-svage borgere kan dog stadig få hjælp fra kommunernes borgerservices. 

Men i den kommunale borgerservice der bliver medarbejderstaben som direkte følge af etableringen af Udbetaling Danmark skåret fra 2.000 til 500 årsværk inden for to år. 
 
Ændrer måske et logo
Det er i stedet planen, at indgangen til de mange milliarder kroner for de to millioner danskerne primært skal foregå på Borger.dk. 
 
Og Udbetaling Danmark vil fra begyndelsen forsøge at høste så mange lavthængende frugter som muligt.
 
"På de eksisterende løsninger vil vi måske ændre et logo eller noget i den stil. Men ellers vil borgerne ikke kunne mærke det," fortæller Hans Christian Jelstrup fra ATP/Udbetaling Danmark.
 
Dermed hægter ATP sig i halen på en stigende bevægelse fra personlig betjening til høflig, digital selvbetjening i det offentlige.
 
80 procent af danskerne kan klare sig selv
Her må Skat siges at have førertrøjen, da alle voksnes danskeres årsopgørelser og selvangivelser kører over nettet i disse moderne tider.
 
Men SU-styrelsen har allerede trukket telefonstikket, og blandt andre Gentofte og København forsøger sig også med et stigende antal selvbetjeningsløsninger for at holde de administrative udgifter i ave.
 
Senest har Kommunernes Landsforening (KL) udtalt, at i fremtiden skal 80 procent af danskerne nok vænne sig til, at de skal selvbetjene sig selv over hjemmesideløsninger frem for at dukke op på rådhuset eller gribe telefonen.
 
KL forventer, at omkring halvdelen af danskerne er selvhjulpne på nettet i 2015.

Læs også: Sådan udbetaler ATP 140 milliarder kroner til danskerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere