Nu kan du se 3D uden de specielle briller

En ny type skærm fra Microsoft har monteret et kamera, som holder øje med seeren. Resultatet er 3D uden briller og forskellige film på samme tid.

Med Microsofts nye skærm kan to brugere se hver sin film samtidig og så i 3D og uden de ellers obligatoriske klumpede 3D-briller.

Bag den opsigtsvækkende nyhed står forskere fra Microsofts Applied Sciences Group.

De har opfundet en ny slags skærm, som er tyndere i bunden end i toppen. Skærmen styrer lys til seerens øjne ved at slukke og tænde dioder (LED Light Emitting Diodes) i bunden af skærmen.

Dette kombineret med baglys gør det muligt at vise forskellige billeder til forskellige brugere eller at skabe en stereoskopisk effekt (3D) ved at præsentere forskellige billeder til personens højre og venstre øje.

Up- og Avatar-effekten

Takket være film som Coraline, Up og Avatar har 3D fået sig noget af en renæssance på det seneste, og Hollywood bruger absurde summer på at give biografgæsterne en 3D-oplevelse.

Og selvfølgelig skal borgerne ude i de små hjem ikke snydes for 3D, så producenterne arbejder hårdt på at genskabe biografens 3D-trylleri i dagligstuerne rundt omkring.

Ifølge analysehuset DisplaySearch vokser salget af fjernsyn, som kan tage 3D, fra 2,5 millioner i 2010 til ikke mindre end 27 millioner i 2013. Men de lidt klodsede briller, som hidtil har været nødvendige for at se 3D-effekterne, bryder mange sig ikke om.

Ved konferencen Society for Information Display International Symposium i Seattle i sidste måned viste flere virksomheder deres bud på 3D-skærme, som ikke kræver 3D-briller.

Kendetegnende ved disse skærme er, at de projicerer forskellige billeder i hver sin retning. Samtidig kræver skærmene, at seeren står i et bestemt område foran skærmen, ellers bliver billedet på skærmen bare til noget ufokuseret snask.

Microsofts prototype kan enten vise 3D til to brugere på samme tid (en video til hvert øje), uanset hvor brugerne står. Eller skærmen kan vise almindelig 2D video, som op til fire brugere kan se samtidig (en video til hver bruger).

Kamera på skærmen

Microsoftskærmen er udstyret med et kamera, som følger brugerne, så skærmen ved i hvilken retning, lyset skal styres.

Skærmen er også tilstrækkelig tynd til, at den kan bygges ind i en standard LCD-fladskærm. Foroven er skærmen cirka 11 millimeter, mens den forneden er skrumpet til omkring seks millimeter.

I øvrigt skrev PC World allerede for fem år siden i artiklen Grundig tænder for tv i 3D om "et nyt 3D-fjernsyn, hvor brugeren ikke behøver at bruge specielle briller." Og året efter berettede vi fra IFA-messen om et fjernsyn fra LG, som også kunne vise billeder i 3D uden brug af briller. Så idéen med de brille-løse 3D-fjernsyn er langt fra ny, men teknologien er nu på et stadie, hvor det er tæt på, at også den bærbare kan bringes til at vise en film i 3D uden de voluminøse 3D-briller.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S