Inden for et halvt bevæger den danske net-tøjbutik Trendsales sig ind på det norske marked. Det er konsekvensen af, at selskabet bag Dating.dk, Freeway, i august overtog halvdelen af butikken fra de to stiftere Martin F. Andersen og Bo Eriksen.
»Vi har allerede mange brugere i Norge, så det er det er et naturligt sted for os at starte,« forklarer Martin F. Andersen til IT-avisen ComON.
Udover Norge står Sverige og England også på destinationslisten for den lille onlinebutik, der startede i 2002 som et fritidsprojekt. Efter Freeways entre i selskabet er de to stiftere nu fuldtidsbeskæftiget med onlinebutikken.
Stigende besøgstal
Trendsales er en online-markedsplads, hvor primært private sælger og køber tøj, brugskunst og lignende af hinanden. Interessen for den lille butik har været støt stigende, forklarer stifterne. I september var der 44.000 annoncer på sitet, og i oktober tyder meget på, at det tal vokser til 60.000, forklarer Martin F. Andersen, der opgiver brugertallet til 30.000. Ifølge besøgssitet Chart.dk har Trendsales 13.000 daglige besøgende.
Hidtil mens de to kammerater drev sitet alene, lå omsætningen på under 50.000 kroner om måneden, men i første regnskabsår går Freeway efter at banke salget op på mellem to og tre millioner kroner.
Omsætningen stammer hovedsageligt fra salg af fremhævede annoncer, som Trendsales tjener 3-5 kroner på pr. styk. Dertil kommer to procents kommission på køb formidlet via betalingssystemet eWire. På nuværende tidspunkt har Trendsales dog kun tjent 4.000 kroner ad den vej.
Flere virksomheder skal ind på portalen
For at tøjbutikken kan gennemføre sin vækstplan er det dog nødvendigt at få flere virksomheder til at tilbyde varer på sitet. Derfor opretter Trendsales efter nytår en ny sektion udelukkende for erhverv.
»Inden for det første halvår skal vi have minimum 20 virksomheder til at bruge os. På lidt længere sigt er det målet at få større virksomheder som eksempelvis Munthe plus Simonsen og Dyrberg/Kern med, men det kræver dog, at vi bliver væsentlig større,« fortæller Martin F. Andersen og afslører at, det i øjeblikket hovedsageligt er uprøvede designere og andre webbutikker, der sælger på sitet.
Men potentialet burde være der for eksempel Munthe plus Simonsen. I gennemsnit bliver der på Trendsales søgt på tøj fra den danske designduo en gang i minuttet døgnet rundt.