Flop for Virk.dk

Efter et halvt år har kun 1.500 virksomheder registreret sig på Virk.dk mod forventet 50.000. En række annoncerede funktioner er udskudt et år, og derfor har virksomhederne intet incitament til benytte portalen. Det skriver it-avisen ComON i denne uge.

Regeringens storstilede internetportal, Virk.dk, der skulle give besparelser i den private og offentlige administration på over 300 millioner kroner, har efter et halvt år ikke formået at opfylde sin målsætning. Blot 1.500 virksomheder har siden lanceringen den 2. september registreret sig som brugere mod et forventet antal på 50.000.

Samtidig er trafikken blot 10.000 besøgende om ugen - mod et forventet niveau på 200.000.

Det skuffende resultat skyldes, at konsortiet, der står bag portalen, har været for længe om at udvikle tilstrækkelig interessante tjenester til brugerne, erkender Virk.dk-direktør Ove Leth-Sørensen:
»Da den formelle indvielse skete var hovedbetingelserne opfyldt for den offentlige del af Virk, men en del af de mere konkrete private tjenester udviklet og drevet af Krak var ikke klar. Det var planen, at de skulle blive det i månederne efter, men vi har haft visse forsinkelser,« fortæller direktør for Virk.dk, Ove Leth-Sørensen, der også er direktør for Krak, som står i spidsen for konsortiet.

Forsinkelserne betyder, at Virk.dk først vil kunne tilbyde de forventede ydelser efter sommerferien - omtrent et år efter portalen gik i luften.

I Dansk Industri har man fra start bakket op om tankerne bag Virk.dk. Men indtil videre er man skuffede over det niveau erhvervsportalen har nået.

»Vi havde forventet, at der ville være mange effektiviseringsfordele at hente på nuværende tidspunkt. Men de funktionaliteter, som vi havde baseret det på, findes ikke på Virk.dk endnu. Vores medlemsvirksomheder er klar til at bruge løsningen, men der skal kunne spares tid ved det. Og som det ser ud i øjeblikket, er der hverken tid eller penge at spare for virksomhederne,« siger Lone Saaby, der er chef for de mindre og mellemstore virksomheder i Dansk Industri.

Ifølge Lone Saaby har den offentlige sektor - i modsætning til pengeinstitutternes netbanker - endnu ikke fundet et koncept, der giver tilstrækkelig nok fordele ved flytte størstedelen af den traditionelle kommunikation over til digitale løsninger.

»Vi vil fortsat lægge pres på det offentlige, for vi tror på ideen, men tempoet er meget lavere end, vi havde håbet. I øjeblikket har vi den holdning, at vi gerne vil se de konkrete løsninger, før vi tror på, at de kommer,« siger Lone Saaby.

Læs mere i denne uges udgave af it-avisen ComON.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S