Fremgang for e-handel i Danmark skyldes ét firma

E-handelen i Danmark er tredoblet på et år. Men et firma - Telmore med Frank Rasmussen i spidsen - står for en tredjedel af denne fremgang.

E-handelen i Danmark er i fremgang, og antallet af Dankort-transaktioner stiger støt. Men én virksomhed skiller sig markant ud fra mængden og markerer sig ved i gennemsnit at stå for 36 procent af alle Dankort-transaktioner på nettet sidste år.

Navnet på selskabet er Telmore, mobiltelefonselskabet, der tilbyder brugerne mobiltid uden abonnement. Eneste krav: taletid skal købes på nettet. Det har resulteret i en massiv trafik på nettet og gjort Telmore til landets største e-handelsvirksomhed målt på antal transaktioner.

»Telmore er store, fordi over 200.000 kunder tanker mobilen over Internettet. Vi får op til 1000 nye kunder om dagen, som er flittige brugere af nettet. I december havde vi 40 procent af den samlede danske nethandel med Dankort, og noget tyder på, at vi er godt på vej med en ny rekord for januar«, siger Telmores direktør Frank Rasmussen.

FDIH - Foreningen for Dansk Internethandel, ser ikke noget problem i, at én virksomhed som Telmore har en meget stor andel af det samlede antal Dankort-transaktioner på nettet.

»Det er ikke noget problem. Uden Telmore fordobler e-handelen via Dankort sig stadigvæk fra år til år, og med Telmore er det så blot en tredobling«, siger Gert Birnbacher, formand i FDIH, og forklarer:

»Der er mange, der har mere succes med e-handel end Telmore. Tag bare Brugsen som sælger for over 100 mio. kr. pr. år på nettet. Her betaler man bare i butikken og ikke online. Eller bankerne der har cirka 50 procent af deres kunder til at e-handle, hver gang de bruger e-banking«.

Også hos PBS, der varetager alle Dankortbetalinger på nettet, oplever man udviklingen som positiv, og ser ikke noget problem i, at det er nogle få firmaer, der tegner sig for hovedparten af transaktionerne.

»Umiddelbart vil jeg ikke sige, at det er et problem, for andre potentielle udbydere skal nok lære af dem, der har succes med kortbetalinger på nettet. De gode succeshistorier - de forretninger, der giver kunderne værdi ved at handle på nettet - vil være drivkraft for andre«, siger Pernille Kylling, Kommunikationschef i PBS.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil