Google tjener 130 milliarder om året

Dokumenter afslører, at mere end en million virksomheder annoncerer via Google. Det giver over 130 milliarder kroner i indtægt om året.

For seks år siden annoncerede 89.000 virksomheder via Google. Nu er tallet op mod 1,5 million.

Google har hidtil hemmeligholdt antallet af kunder, men i en ansøgning til de amerikanske myndigheder opgiver de tallet til en million i 2007.

Det tal vurderer Ben Schachter fra UBS er vokset til mellem 1,3 til 1,5 millioner kunder siden.

"Det er et tal, som rigtigt mange mennesker har været interesseret i rigtig længe. Flere annoncører betyder større indtægter for hver eneste søgning: Flere søgninger vil matche annoncer og annoncører vil kæmpe om høje placeringer på de mest populære søgninger," siger han til New York Times.

Schachter mener, at tallet afslører, at Google stadig har masser af mulighed for at vokse sig langt større.

Hver annoncør bruger i gennemsnit 16.000 dollars om året. Ganget med 1,5 million kunder giver det en indtægt på mere end 130 milliarder kroner om året.

Antallet af annoncører var 89.000 i 2003, 201.000 i 2004, 360.000 i 2005 og 600.000 i 2006.

I lighed med en langt række andre virksomheder i it-branchen er Google yderst nærige med konkrete tal, og selskabets værdi bygger på skøn og forventninger til fremtiden. Derfor har de nye tal vakt opsigt.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil