Computerspil fra studerende lover godt for fremtiden

Studerende ved Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning har færdiggjort de første computerspil. En spildirektør er begejstret for produktionerne.

Det Danske Akademi for digital, Interaktiv Underholdning har netop afsluttet et udviklingsforløb for de studerende. Det lover godt for fremtiden, siger spildirektør

Seks computerspil er blevet skabt af 77 studerende fra spiluddannelsen ved Det Danske Akademi for digital, Interaktiv Underholdning - populært kaldet spiluddannelsen. De studerende har haft en måned til at udvikle spillene som en midtvejsopgave på akademiet.

Søren Sørensen er direktør for spilfirmaet ITE, der blandt andet har skærmtrolden Hugo, på samvittigheden. Han har besøgt de studerende under udviklingsarbejdet og var imponeret over det, han så:

»Det lover rigtig godt for spiludvikling i Danmark fremover. Seks rigtig spændende spildemoer er blevet til i et kreativt teamforløb, der afspejler den proces, som de studerende vil møde i spilbranchen. Samtidig er det et bevis på, at idéen med samarbejde mellem de mange forskellige uddannelsesinstitutioner, der indgår i spiluddannelsen, holder,« siger Søren Sørensen

Spiluddannelsen samler kandidatstuderende fra institutioner som IT-Universitetet, DTU, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Københavns Universitet samt Danmarks Designskole, Den Danske Filmskole og Animationsværkstedet CVU Midt Vest i Viborg.

De studerende bliver i dagligdagen på deres respektive institutioner, hvorfra de følger et fællespensum. De studerende mødes to gange i løbet af uddannelsen for at lave fælles produktioner.

»Denne gang var en slags midtvejsproduktion, der varer fire uger. I slutningen af uddannelsen, til næste år, skal der laves en 8-ugers produktion, som er den egentlige afgangsopgave,« siger lederen af Det Danske Akademi for digital, Interaktiv Underholdning - Gunnar Wille.

Han er imponeret over de spil som er blevet udviklet på de fire uger:

"Vi havde høje forventninger til produktionerne, men er alligevel blevet imponeret. De studerende har haft ambitiøse planer og har fået gennemført mange af dem. Det er imponerende at se, hvor gode resultater de har fået på en måned - ikke mindst set i lyset af, at en normal spiludvikling tager flere år", siger Gunnar Wille.

Spillene bliver ikke gjort tilgængelige for offentligheden, men vil blive vist for et indbudt publikum på et lukket arrangement.

Herefter vil de blive vurderet af folk fra de danske spilproducenter, ITE, Deadline Games, og firmaet bag "Hitman", IO Interactive.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S