Er der overhovedet alternativer til cookies?

Nogle er dødsens uden sporingscookies. For andre er en cookie-fri verden måske en mere givtig verden.

Det vil nærme sig katastrofen for onlinemedier og webshops, hvis de ikke kan bruge  cookies til at målrette reklamer og spore kunderne.

Sådan lyder meldingen fra medie- og annoncebranchen.

"Danske medier - alle medier - ville miste en hel masse, hvis vi ikke kunne bruge cookies. De er en væsentlig del af det digitale økosystem," siger Michael Chabert, nordisk ansvarlig for bannerfirmaet Specific Media.

"Det er specielt affiliate-programmer og annoncenetværk, der vil lide, hvis cookies blev afskaffet," siger Peter Loell, director ved mediebureauet OMD.

Men nogle hjemmesider vil måske sagtens kunne afskaffe cookies og alligevel tjene penge - faktisk med større kommerciel succes end i dag. Det mener Søren Storm Hansen, en dansk blogger om internet og medier. De store webmedier bør udnytte den kommende cookie-bekendtgørelse til at gentænke deres relation til deres læsere, er hans budskab. Ved at etablere et fælles login, hvor brugerne har oplyst profil og interesser, kan de tilbyde endnu bedre reklamer end i dag.

"Vi vil i virkeligheden gerne have reklamer. Det er relevant information, vi gerne vil have," mener Søren Storm Hansen, der har fulgt den danske mediebranche tæt siden 90'erne.

En cookie er basalt set en tekst-stump, som en hjemmeside lægger ind i den besøgendes browser. Det er altså ikke et spyware-program, som nogen fejlagtigt tror. Der findes forskellige former for cookies. Førsteparts-cookies kan udelukkende læses af den hjemmeside, der har lagt cookien ind i browseren. En tredjeparts-cookie er til gengæld indstillet til også at kunne læses af andre hjemmesider. Det er meget normalt, at en hjemmeside lagrer over 20 cookies ved et besøg. Nogle af dem hjælper til at læse siden korrekt, eksempelvis sprog-indstillinger eller formularinformation. Der er forskel på, hvor længe en cookie gemmes i browseren, men brugeren kan næsten altid vælge at rydde browseren for cookies. Nogle cookies, eksempelvis et Local Shared Object (LSO), også kaldet Flash Cookies, kan brugeren ikke selv slette i de almindelige browserindstillinger. ComON har ikke kendskab til danske firmaer, der bruger Flash Cookies, men i USA er de mere udbredte. Blandt andet Disney har brugt dem.

ComON har undersøgt tre forskellige scenarier, hvor hjemmesider bruger cookies og spurgt kilder i branchen, om der findes alternativer.

 

Sporings-cookies gør reklamer målrettedee

For Specific Media er deres sporingscookies altafgørende. Det amerikansk-baserede firma er blandt dem, der er længst fremme i forhold til at bruge cookies til at spore websurfere og servere målrettede bannere for dem. I alt betjener Specific Media 150 danske sites. Når en dansker besøger et bilsite, eksempelvis og efterfølgende hopper over til et andet medie, så kan Specific Media ved hjælp af en lagret cookie registrere, at den besøgende er interesseret i biler - og derfor vise en bilreklame. Dermed bliver reklamen mere værdifuld. Specific Media lagrer deres cookies i et år. Derfor kan firmaet - medmindre brugeren selv rydder browseren for cookies - sammensætte en ret specific profil for den besøgende.

Det er netop disse 3. parts-cookies, som ofte florerer i den offentlige debat. De besøgende får lagt en cookie ind fra et firma, som de ikke kender, og det vækker derfor ekstra mistro hos bekymrede websurfere. Specific Media har længe fulgt debatten, og den nordiske ansvarlige, Michael Chabert, kalder den berettiget.

"I udgangspunktet er diskussionen helt korrekt. Der skal skabes større transparens for forbrugerne," erkender Michael Chabert.

Han er ikke bekymret over, at der fra den 25. maj vil være et lovkrav om både oplysning og brugersamtykke til websurferne. Han siger, at der ikke er noget alternativ til deres cookie-sporing. Det er både i firmaernes og forbrugernes interesse, at Specific Media lagrer deres sporings-cookies, og han kan derfor ikke forestille sig, at hans forretning vil gå nedenom og hjem.

"Forbrugeren ville blive mødt med tilfældige bannere, hvis vi ikke kunne bruge cookies. Jeg føler personligt, at det er mere relevant for mig at blive mødt af en bilreklame end en reklame for hygiejnebind," siger Michael Chabert.

"Vi tænker slet ikke på alternativer, for det ville være ret besværligt. Ikke bare for os, men for hele branchen. Så nej, vi har ikke nogle alternativer. Og det tror jeg heller ikke, at der er andre, der har," siger han.

 

Cookies er vigtige for at spore effekt

Et andet område, hvor cookies er altafgørende, er reklamefinansierede websites. Et meget nærværende eksempel er, at hvis du klikker på et banner her på siden, så tjener ComON penge. Det måles hved hjælp af cookies. Det er dog muligt at undgå cookies ved at indsætte en særlig banner-url, som kan bruges til at spore, hvor mange gange bliver loadet. Løsningen kommer dog til kort - eller bliver meget besværlig - når man skal måle, hvor længe den besøgende bruger tid på annoncørens site. Det er også praktisk taget umuligt at måle, om bannerklikkeren senere køber en vare på annoncørens site. Det er særligt vigtigt for den voksende branche af affiliate marketing-sider, hvor kun køb giver annoncekroner. Dermed ville en cookie-fri verden også være noget nær en affiliate-fri verden.

"Tracking af annoncer og affilliate-programmer ville ryge væk," siger Peter Loell fra OMD.

"Jeg tror ikke, at det kan løses ved at bruge særlige url'er. Så kan vi ikke se om det er en robot eller menneske, som henter siden, og så er det en meget dyr løsning," siger han.

 

Det gælder specielt små og mellemstore sites, som ville have svært ved at leve uden affiliate-programmer og annoncenetværk, vurderer Peter Loell. Han mener desuden, at Facebook og Google i store træk vil kunne klare sig bedre i en cookie-fri verden. Og så påpeger han, at amerikanske virksomheder godt har lettere ved at slippe for de restriktive cookie-regler, fordi de europæiske myndigheder har sværere ved at  gennemtvinge reglerne for dem.

"De helt store danske websites vil også kunne omstille sig i et eller andet omfang alene på grund af deres dækning og deres ressourcer," vurderer Peter Loell.

 

Kan medier etablere login i stedet for cookies?

 

Nogle har altså svært ved at forestille sig et liv uden browseren fyldt med cookies. Det har Søren Storm Hansen ikke. Han foreslår, at den veletablerede danske mediebranche udskifter cookie-sporing med et fælles loginsystem.

"Webstederne skal give os noget, før vi gider. Medierne skal altså vise os, at det er til vores egen fordel, hvis vi logger ind," siger Søren Storm Hansen, der har skrevet et blogindlæg om sin holdning.

Hans grundlæggende budskab er, at medierne alt for længe har været tavse om det bytteforhold, der hele tiden eksisterer mellem medie og læser. Mediet tilbyder en information, artikler og videoer, som læserne er glade for. Til gengæld viser medierne reklamer, så de har en indtægt til lønninger, hosting og så videre. Men det bytteforhold har hele tiden været noget, som medierne var tavse omkring. Søren Storm Hansen foreslår, at medierne begynder at tilbyde læserne bedre reklamer. Et system kunne fungere ved, at læseren bliver bedt om at oprette en bruger og logger ind på tværs af samtlige danske medier. Det skulle være nemt hurtigt. Måske skulle man til at begynde med blot oplyse emailadresse og intet andet. Senere kunne medierne koble flere oplysninger på profilen. På et tidspunkt kunne et medie spørge læseren ved hjælp af et banner, hvor man ønsker at drage på ferie til sommer. Hvis læseren klikker af ved Grækenland, Tyrket og Egypten kunne annoncørerne vise tilbud til netop disse destinationer. Rejsebureauerne har dermed mulighed for at vise reklamer, som læseren vil finde nyttige. Disse profiloplysninger skulle deles mellem medierne.

"De kunne gøre det i samarbejde med en brancheorganisation som FDIM. Det forstår jeg ikke, at de ikke har gjort for længst," siger Søren Storm Hansen.

Han påpeger, at medierne længe har samarbejdet om indkøb af papir, udbringning af aviser og andre praktiske gøremål. Han erkender dog i samme åndedræt, at det ville være et stort skridt at samarbejde omkring annonceringen, hvor medierne er hinandens værste konkurrenter.

"Forhindringen har hidtil været, at de ser hinanden som konkurrenter. Men jeg er ret sikker på, at det er gået op for dem, at deres konkurrenter er Facebook og Google, og at de er nødt til at se hinanden som kolleger," vurderer mediebloggeren.

Han erkender, at hans løsning - der i en vist omfang vil eliminere behovet for sporingscookies - næppe kan bruges af alle websites.

"Det kan lade sig gøre alle steder, hvor der skabes en relation mellem mediet og den besøgende. Vi er jo glade for medierne, og vi har tillid til dem. Vi har ikke tillid til nogen, vi ikke kender. Hvis det er første gang, vi besøger et websted, så gider vi ikke oprette en bruger," siger Søren Storm Hansen.






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Akut mangel på chip tvinger verdens største bil-producenter til at drosle ned for produktionen af biler
Flere af verdens største bil-producenter er tvunget til at drosle ned for produktionen på grund af mangel på chip, som de ikke kan få leveret.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.