Første billede fra Google satellitten

Årtusindets hidtil mest dominerende virksomhed fastslår endnu en gang, at vi alle er indbyggere på Google Earth. De første billeder fra Google-satellitten har nået jorden. Sattelitten er finansieret af den amerikanske efterretningstjeneste og udstyret med Googles logo.

Indtil videre er der ingen, der forstår det nye årtusinde bedre end Google. Mens andre firmaer sidder og fedter med simple 3D-kort til klodsede GPS'er, så går Google direkte til kilden, og sender en satellit ud i verdensrummet, der gennemfotograferer hele kloden i ekstrem høj opløsning. Google har netop offentliggjort det første billede, der viser Kutztown University i Pennsylvania.

Satellitten GeoEye-1 svæver 680 kilometer over os med Google logoet på siden. Den er så avanceret, at den primært bliver brugt af den amerikanske efterretningstjeneste til at hjælpe tropper i kamp, og beskytte USA mod terror.

Det er kun den amerikanske efterretningsorganisation The National Geospatial-Intelligence Agency (NGA), der har adgang til billeder med den højeste opløsning på ned til 41 centimeter. Google, og brugere af Google Earth og Google Maps, må nøjes med en lidt lavere opløsning på 50 centimeter, som dog stadig er bedre end i noget andet kommercielt produkt.

Firmaet bag satellitten afviser, at der skulle være tale om en spion-satellit selv om efterretningstjenesten har smidt 502 millioner dollars i udviklingen.

"Dette er det modsatte af en spionsatellit," siger Mark Brender fra firmaet GeoEye, der står bag satellitten, til Wired.com.

"Spioner sælger ikke billeder til private virksomheder. Med GeoEye-1 kommercialiserer vi en teknologi som regeringer tidligere havde monopol på. Præcis som med internettet og GPS'er".

The National Geospatial-Intelligence Agency bruger blandt andet satellit billederne til at hjælpe USA's tropper med at forstå terrænet og afsløre eventuelle baghold.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

Københavnsområdet

Region Midtjylland

Frontend-udvikler med iværksættermindset

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Nordjylland

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job