Konkurrencestyrelsen overvåger Song-køb

TDC slipper ikke for at blive gransket af Konkurrencestyrelsen, hvis det skulle lykkes selskabet at købe Song. Styrelsen frygter en mindsket konkurrence på markedet.

Lykkes det TDC at overtage Song, bliver konkurrencen på erhvervs- og IP-telefoni begrænset med et opbremset prisfald til følge. Det frygter Konkurrencestyrelsen, som derfor vil granske et eventuelt køb ganske nøje. Det skriver Børsen.

Koncernchef for TDC, Henning Dyremose, har hidtil afvist, at et Song-køb kræver indblanding fra de danske konkurrencemyndigheder. Men ifølge Børsens oplysninger har Konkurrencestyrelsen netop meddelt TDC, at styrelsen vil undersøge købet til bunds.

Song har ikke nogen dominerende markedsandel på erhvervsmarkedet, men en stor del af selskabets danske omsætning stammer fra videresalg af fibernetværk på grossist-niveau. Markedet risikerer at miste en væsentlig spiller, og kunder, der ikke vil være hos TDC, bliver tvunget til at benytte de øvrige spillere, såsom Butler-Networks og Danske Telecom.

Brancheanalytikere siger til Børsen, at Butler-Networks og Danske Telecom forventer, at TDC's eventuelle Song-køb vil give dem flere kunder.

Da TDC købte Telmore blev prispresset på mobilmarkedet bremset og TDC fik alene i første halvår af 2004 20 millioner kroner mere i overskud, end hvis prispresset var fortsat.

Konkurrencestyrelsen frygter, at TDC's Song-køb på samme måde vil bremse prispresset på markedet for erhvervsløsninger og IP-telefoni.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil