Dobbelt så lang ventetid på telefon-reparationer

Elendigt sommervejr med mange tordenbyger har skabt køer hos TDC. Den gennemsnitlige ventetid på at få lavet en defekt telefonlinje er steget fra 3-4 dage til 6-7 dage.

De store mængder regn i sommer har givet usædvanligt mange fejl i telefonnettet. Rent faktisk så mange, at TDCs teknikere ikke har kunnet følge med.

»Mens en kunde under normale omstændigheder kan forvente, at en død telefon bliver vakt til live igen inden for tre-fire døgn, og oftest hurtigere, er den gennemsnitlige ventetid i nogle områder i øjeblikket omkring seks-syv dage - i enkelte tilfælde noget længere,« oplyser TDCs kommunikationsafdeling.

De hyppigste årsager til fejl i telefonnettet er regn, lyn og overgravede kabler. Det dårlige sommervejr har øget risikoen for, at der trænger vand ind i telefonkabler, samlinger og fordelerkasser, og at der kommer fugt i installationerne hos de enkelte kunder.

Lynnedslag er ofte årsag til omfattende fejl. Et direkte lynnedslag kan give store ødelæggelser på kabler, fordelerbokse og centraler. Men blot et nedslag i jorden i nærheden af et kabel kan resultere i en række bittesmå huller i kabelkappen, som regnvand siden hen kan sive ind igennem. Ofte kommer der småhuller adskillige steder med meters - eller kilometers - afstand på samme kabel, så kablet må graves op og repareres over flere omgange, før fejlene er rettet, oplyser TDC.

I et tilfælde var et enkelt lyn årsagen til, at teleforbindelsen til byen Kliplev i Sønderjylland var afbrudt i flere dage, fordi hovedfordeleren blev ødelagt.

TDC forventer at være nået ned på mere normale ventetider på at få rettet fejl ved udgangen af september.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S