Dobbelt så lang ventetid på telefon-reparationer

Elendigt sommervejr med mange tordenbyger har skabt køer hos TDC. Den gennemsnitlige ventetid på at få lavet en defekt telefonlinje er steget fra 3-4 dage til 6-7 dage.

De store mængder regn i sommer har givet usædvanligt mange fejl i telefonnettet. Rent faktisk så mange, at TDCs teknikere ikke har kunnet følge med.

»Mens en kunde under normale omstændigheder kan forvente, at en død telefon bliver vakt til live igen inden for tre-fire døgn, og oftest hurtigere, er den gennemsnitlige ventetid i nogle områder i øjeblikket omkring seks-syv dage - i enkelte tilfælde noget længere,« oplyser TDCs kommunikationsafdeling.

De hyppigste årsager til fejl i telefonnettet er regn, lyn og overgravede kabler. Det dårlige sommervejr har øget risikoen for, at der trænger vand ind i telefonkabler, samlinger og fordelerkasser, og at der kommer fugt i installationerne hos de enkelte kunder.

Lynnedslag er ofte årsag til omfattende fejl. Et direkte lynnedslag kan give store ødelæggelser på kabler, fordelerbokse og centraler. Men blot et nedslag i jorden i nærheden af et kabel kan resultere i en række bittesmå huller i kabelkappen, som regnvand siden hen kan sive ind igennem. Ofte kommer der småhuller adskillige steder med meters - eller kilometers - afstand på samme kabel, så kablet må graves op og repareres over flere omgange, før fejlene er rettet, oplyser TDC.

I et tilfælde var et enkelt lyn årsagen til, at teleforbindelsen til byen Kliplev i Sønderjylland var afbrudt i flere dage, fordi hovedfordeleren blev ødelagt.

TDC forventer at være nået ned på mere normale ventetider på at få rettet fejl ved udgangen af september.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere