Europæisk frygt for Google/DoubleClick

Sammenslutningen af europæiske forbrugerorganisationer (BEUC) frygter, at Googles køb af DoubleClick truer europæiske forbrugeres privatliv.

BEUC, der blandt andet har det danske Forbrugerrådet som medlem, advarer lovgivere i EU om, at Googles erhvervelse af online reklameselskabet DoubleClick kan skade privatlivet i EU og begrænse forbrugernes valg af indhold på nettet.

Ifølge BEUC's juridiske rådgiver, Cornelia Kutterer, har BEUC bedt EU Kommissionen og andre europæiske myndigheder om at undersøge sagen, selv om Google og Double-Click endnu ikke har bedt om godkendelse i EU.

»De har databaser, der supplerer hinanden med private data. Hvis disse føres sammen kan det føre til en overtrædelse af brugerens private rettigheder,« sagde Kutterer til Associated Press.

I et brev til myndighederne beskriver BEUC, hvordan den kombination kan udnytte informationer om brugerne.

»Aldrig tidligere har et enkelt selskab haft markedsmæssig og teknologisk magt til at indsamle og udnytte så meget information om, hvad en bruger foretager sig på internettet,« hedder det i brevet.

EU ser i forvejen på, hvor længe Google lagrer søgehistorien på deres brugere. Det amerikanske forbrugerbeskyttelsesorgan, Federal Trade Commission, besluttede for et par uger siden at undersøge blandt andet Googles køb af Double-Click, fordi man frygtede, at netop denne sammenlægning ville give selskabet adgang til en hidtil uset mængde data om forbrugernes søgninger og vaner online.

Google benytter cookies og bruger-logs til at indsamle informationer om brugerne. Ifølge Google er disse data nødvendige for bedre at forstå brugerne, så man kan give dem mere relevante søgeresultater og reklamer.

Google har ikke kommenteret BEUC's bekymringer, men har før udtalt, at købet af DoubleClick ikke udgør nogen trussel for konkurrencen.

BEUC mener ikke, at folk, der givet detaljerede oplysninger til DoubleClick, har kunnet forestille sig, at disse kunne blive videregivet til Google. Desuden frygter man, at Google og DoubleClick kunne monopolisere al annoncering på nettet. Når det lægges sammen med Googles dominans på video-området gennem YouTube, tegner det ifølge BEUC et billede af et internet, der er helt domineret af Google.

»Forbrugere ville ikke have nogen reel mulighed for at vælge en anden service, end den Google tilbyder, eller blot at undgå at dele personlige data med Google,« skriver BEUC og vurderer, at det kan få negative konsekvenser for, hvor mangfoldigt et udvalg, der vil være tilgængeligt online, fordi et website så vil være nødsaget til at være en del af Googles netværk for at være kommercielt rentabelt.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S