Europæisk frygt for Google/DoubleClick

Sammenslutningen af europæiske forbrugerorganisationer (BEUC) frygter, at Googles køb af DoubleClick truer europæiske forbrugeres privatliv.

BEUC, der blandt andet har det danske Forbrugerrådet som medlem, advarer lovgivere i EU om, at Googles erhvervelse af online reklameselskabet DoubleClick kan skade privatlivet i EU og begrænse forbrugernes valg af indhold på nettet.

Ifølge BEUC's juridiske rådgiver, Cornelia Kutterer, har BEUC bedt EU Kommissionen og andre europæiske myndigheder om at undersøge sagen, selv om Google og Double-Click endnu ikke har bedt om godkendelse i EU.

»De har databaser, der supplerer hinanden med private data. Hvis disse føres sammen kan det føre til en overtrædelse af brugerens private rettigheder,« sagde Kutterer til Associated Press.

I et brev til myndighederne beskriver BEUC, hvordan den kombination kan udnytte informationer om brugerne.

»Aldrig tidligere har et enkelt selskab haft markedsmæssig og teknologisk magt til at indsamle og udnytte så meget information om, hvad en bruger foretager sig på internettet,« hedder det i brevet.

EU ser i forvejen på, hvor længe Google lagrer søgehistorien på deres brugere. Det amerikanske forbrugerbeskyttelsesorgan, Federal Trade Commission, besluttede for et par uger siden at undersøge blandt andet Googles køb af Double-Click, fordi man frygtede, at netop denne sammenlægning ville give selskabet adgang til en hidtil uset mængde data om forbrugernes søgninger og vaner online.

Google benytter cookies og bruger-logs til at indsamle informationer om brugerne. Ifølge Google er disse data nødvendige for bedre at forstå brugerne, så man kan give dem mere relevante søgeresultater og reklamer.

Google har ikke kommenteret BEUC's bekymringer, men har før udtalt, at købet af DoubleClick ikke udgør nogen trussel for konkurrencen.

BEUC mener ikke, at folk, der givet detaljerede oplysninger til DoubleClick, har kunnet forestille sig, at disse kunne blive videregivet til Google. Desuden frygter man, at Google og DoubleClick kunne monopolisere al annoncering på nettet. Når det lægges sammen med Googles dominans på video-området gennem YouTube, tegner det ifølge BEUC et billede af et internet, der er helt domineret af Google.

»Forbrugere ville ikke have nogen reel mulighed for at vælge en anden service, end den Google tilbyder, eller blot at undgå at dele personlige data med Google,« skriver BEUC og vurderer, at det kan få negative konsekvenser for, hvor mangfoldigt et udvalg, der vil være tilgængeligt online, fordi et website så vil være nødsaget til at være en del af Googles netværk for at være kommercielt rentabelt.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S