Danske kontorarbejdere mest effektive om formiddagen

Der skal en god frokost til, før danske kontormedarbejdere kommer i gear. Men sidst på eftermiddagen kan danskerne være nogle sløve bananer, viser europæisk undersøgelse fra Canon.

Danskerne er mest effektive, når de spist en god frokost. Omvendt daler arbejdsindsatsen kraftigt, når eftermiddagen lakker mod enden.

Det viser en ny undersøgelse som Canon Europe har lavet blandt europæiske kontorarbejdere.

Undersøgelen indeler kontorarbejderne i fire kategorier, og den typiske danske kontorarbejder har fået etiketten »Late Afternoon Slumper« - eftermiddags slendrian.

Ifølge undersøgelen føler 45 procent af de adspurgte sig mest effektive efter en frokost, men sidst på eftermiddagen føler hver tredje dansker sig uoplagt og ineffektiv.

Kun polakkerne og hollænderne har større problemer med effektiviteten om eftermiddagen, hvor knap halvdelen erkender, at de har problemer med motivationen.

Generelt set viser undersøgelsen, at medarbejderne rundt omkring på de europæiske kontorer er uproduktive om mod 25 procent af deres samlede arbejdstid.

Her de fire kategorier:

• Morning Glories er den type medarbejdere, der møder friske og veludhvilede og har deres bedste arbejdstid tidligt på dagen, hvorimod energien typisk daler jævnt efter frokost.


• Midday Maestros har det værst om morgenen, og bruger gerne lang tid på at komme op i gear, men tager til gengæld revanche midt på dagen.


• Lunchtime Loungers lovpriser det gode liv og holder sig stressfri og i balance med en god, lang frokostpause, hvorefter det forsømte typisk indhentes i løbet af eftermiddagen.


• Late Afternoon Slumpers er på deres højeste umiddelbart efter frokosten, der virker som nyt brændstof i tanken. Til gengæld har de tendens til at blive uproduktive ud på eftermiddagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere