I et interview med den franske avis Le Figaro forudsiger Microsoft-stifter Bill Gates at print-medierne går en stille død i møde. Om fem år vil 40-50 procent af medie-forbruget foregå online, mener Gates. Han opfordrer samtidig mediehusene til at udvide deres online-satsninger for at undgå læserflugt til andre medier.
Verdens rigeste mand kan også fortælle, at han læser halvdelen af sine aviser på nettet, deriblandt New York Times, Wall Street Journal og The Economist. Desuden bruger han elektroniske håndbøger og leksika, men læser stadig de fleste romaner på papir.
På spørgsmålet om, hvorvidt det bliver gratis at telefonere i fremtiden, svarer Gates, at bredbånd fortsat vil koste penge. Men han mener dog ikke, at der er nogen fremtid i transmission af taletrafik for teleselskaberne - det bliver i stedet kombineret med video- og dataoverførsel.
Gates udtaler sig også om Microsofts kamp mod Google og fremhæver, at der er store forskelle i strategien hos de to selskaber. Google satser på at organisere informationer, mens Microsoft vil tilbyde værktøjer, der giver andre mulighed for at organisere deres data.
Google er Microsofts største konkurrent, men ikke den eneste, understreges Gates, og bruger IBM, Netscape og Sun som eksempler på, at man ikke altid kan forudsige hvordan selskaber vil klare sig på markedet.
Gates minder om, at Larry Ellison og Scott McNealy for år tilbage havde travlt med at fremføre ideen om netværks-pc'en, som efterhånden er forsvundet i glemslen.
Forslaget om en 100-dollar-pc til fattige lande får en hård medfart fra Gates, der selv har doneret mange penge til udviklings-programmer. Han henviser til, at det ikke er prisen for computeren, men prisen for internet-forbindelsen som er den vigtigste faktor.