Musikbranchen vil have flere penge fra spil

Spil er ved at blive musikindustriens største indtægtskilde efter almindeligt salg. Nu vil pladeselskaberne have en større bid af indtægterne fra spil som Guitar Hero og Rock Band.

Guitar Hero og Rock Band ville ikke være det samme uden Motley Crüe, Metallica og Nirvana. Derfor vil pladeselskaberne nu have en større del af kagen fra spillene. Pladeselskaberne er nemlig for alvor ved at få øjenene op for spil som fremtidens distributionsplatform. Det skriver IFPI i rapporten Digital Music 2009.

Ifølge NPD stod musikspil for 15 procent af spilsalget i første del af 2008 og 32 procent af væksten i spilsalg i USA sidste år. Alene Guitar Hero serien har solgt 23 millioner eksemplarer. Det seneste spil i serien har som det første spil i historien indtjent over en milliard dollars.

Nu vil pladeselskaberne have flere penge for deres sange.

"Musikelskere elsker spil som Guitar Hero og Singstar. Derfor skal der være et retfærdigt partnerskab med spilbranchen, der anerkender at det er musikken der gør, at folk gider spille spillene," siger Francis Keeling fra Universal i IFPI rapporten.

Samme Universals engelske afdeling rapporter, at spil har overhalet filmindustrien og er lige efter reklameindustrien den største indtægtkilde for selskaberne udover direkte salg.

I 2008 skete der et skred i musikspil. Band som Aerosmith, Metallica og AC/DC har udgivet hele albums på spil og den første digitalisering af The Beatles musikkatalog kommer til at blive i et spil. Bandet Motley Crüe frigav singlen Saints of Los Angeles i Rock Band samme dag som den almindelige lancering. I den første uge blev sangen hentet 14.000 gange på iTunes, men 50.000 gange i Rock Band.

Ifølge Microsoft bliver der hentet 3,8 millioner sange om måneden via Xbox Live, der kan spilles i Rock Band eller Guitar Hero.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S