Multimedieskatten reducerer it-afdelingens magt

Medarbejdere vil selv bestemme, hvilken mobil de skal betale skat af. Producenter går udenom it-afdelingen.

It-afdelingens dage som bestemmende for, hvilket computerudstyr ansatte bruger, er ovre.

Medarbejdere gider ikke længere lade sig diktere, hvilken mobil eller laptop de skal bruge for at løse arbejdsopgaverne. Det er konklusionen i den nye globale rapport Technology Predictions 2010 fra Deloitte. I Danmark vil tendensen blive endnu mere udtalt, fordi medarbejderne nu skal betale skat af deres firmatelefon.

"Trenden er global. Som brugere vil vi have indflydelse på hvilken mobiltelefon og computer, vi får via vores arbejde. Samtidig er de tekniske forhindringer blevet mindre, og derfor er det sværere for it-afdelingerne at argumentere for, at alle ansatte skal have én og samme standardløsning. Herhjemme vil vi formentlig se, at tendensen understøttes af multimedieskatten. Når folk skal beskattes af deres mobiltelefon eller bærbare computer, vil de også have medindflydelse på hvilken model, det skal være," sige Kim Gerner, der er leder af markedsgruppen for Teknologi-, Medie- og Telebranchen i Deloitte i Danmark.

Tidligere skulle producenterne ramme virksomheders it-chefer med slagtilbud og annoncer for at få adgang til virksomhedens medarbejdere. Derfor blev produkterne udviklet og lanceret på business-to-business markedet med it-afdelingerne, som den afgørende døråbner, og først i anden bølge blev produkterne markedsført over for almindelige forbrugere. I dag bliver flere og flere produkter udviklet med helt almindelige forbrugere som mål. Mobiltelefoner og pc’ere er en del af den enkeltes personlige arbejdsredskaber – og identitet – og brugerne gør oprør mod, at virksomhedernes it-afdelinger fra centralt hold dikterer hvilke modeller, der skal bruges.

Rapporten forudser samtidig et boom i salget af de såkaldte tablets som bl.a. Apples iPad. Det vil ændre forbrugsmønsteret, blandt andet vil traditionelle GPS’ere efter en årrække med massivt salg blive presset, fordi tablets kan det samme og meget mere.

Læs rapporten her.

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S