Kom tæt på brugerne

Der var engang en bekymret mand. Han var chef for en velfungerende IT-afdeling, og havde i mange år været en vigtig rådgiver for topledelsen. Han havde altid fulgt med tiden og holdt sin viden vedlige. Derfor havde han også anbefalet, at virksomheden skulle indføre et stort rammesystem, som styrer alle de vigtige informationer.


Men IT-chefen var blevet bekymret. For selvom hans medarbejdere var både dygtige og serviceorienterede, havde de ikke ret meget erfaring med rammesystemer. Virksomheden havde allerede flere kontorer med fremmede konsulenter, der designede på livet løs, mens de "gamle" IT-medarbejdere havde travlt med at vedligeholde de gamle systemer, der ikke skulle opleve årtusindeskiftet.


Der ville selvfølgelig også blive behov for vedligeholdelse af det nye system. Men det ville kræve en anden ekspertise, end den som IT-afdelingen var vant til at levere. Det ville blive mere vigtigt at kende virksomhedens arbejdsgange og økonomiske sammenhænge. De gamle tekniske eksperter ville falde i kurs.


Derfor var IT-chefen bekymret for, at hans medarbejdere ville forlade ham. Han forestillede sig, at IT-afdelingen, der før summede af liv, ville blive forvandlet til et administrationskontor for udlicitering. Og han spekulerede på, hvor afdelingen ville blive placeret på virksomhedens fremtidige organisationstegning.


Men så fik han en god idé. Han sendte sine medarbejdere ud i virksomhedens andre afdelinger. De udstationerede medarbejdere hjalp brugerne med at udnytte IT-systemerne bedre, og samtidig fik de lært meget mere om hvad der foregik i virksomheden.


Hver onsdag var IT-medarbejderne samlet i deres "gamle" afdeling, hvor de havde travlt med at udveksle erfaringer om de problemstillinger, de havde mødt. Og synergien blomstrede, for de eksterne konsulenter fandt hurtigt ud af, at onsdagsmøderne var det helt rigtige sted at søge viden om de mange udokumenterede sammenhænge i virksomheden.


Da rammesystemet var klar til at blive sat i drift, tog de eksterne konsulenter hjem, for de gamle IT-medarbejdere vidste nu så meget om systemet og brugernes behov, at de selv kunne stå for den fremtidige udbygning. IT-afdelingen var blevet et videncenter for virksomheden - og IT-chefen var blevet glad igen.

Af Allan Bo Rasmussen, Fagrådet for Organisation og IT
Dansk Dataforening




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    TIETOEVRY DENMARK A/S
    Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

    Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

    30. september 2025 | Læs mere


    Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

    Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

    02. oktober 2025 | Læs mere


    Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

    Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

    03. oktober 2025 | Læs mere






    White paper
    Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis