Klumme: Partnerskab

Til at tilvejebringe morgendagens løsninger er der brug for et mere konstruktivt, kommercielt samspil mellem offentlige og private virksomheder, skriver Ejvind Jørgensen fra Dansk Dataforening.

Offentligt og privat samspil har i de seneste år handlet meget om udlicitering. Resonnementet har været, at man ved at kombinere den private sektors evne til at producere med den offentlige sektors evne til at beskirve, indkøbe og kvalitetsikre ydelser kan optimere produktionen. Således er der også i stor målestok sket udlicitering af f.eks. IT-driftsopgaver og udviklingsopgaver. Instrumenterne til at måle om man får valuta for ydelsen er blevet forfinet over tid og med kontrakten i hånden har man kunnet "slå hinanden i hovedet."


Egentlige partnerskaber har der være langt i mellem. Men til at tilvejebringe morgendagens løsninger er der brug for et mere konstruktivt, kommercielt samspil mellem offentlige og private virksomheder. Et samspil som i langt højere grad er styret af fælles mål - og hvor incitamentstrukturen aftalemæssigt understøtter det (det er holdning 4 i "5 holdninger til IT-projekter", som DD har udgivet). Og hvorfor det? Hvad opnår vi? Fordi det retter fokus på den reelle værdi, der skabes for kunden. Altså fokus på at gøre de rigtige ting frem for alene at gøre tingene rigtigt. Hermed bruges ressourcerne mest effektivt - nemlig på produktion af ydelser som giver mest værdi.


Udbudsregler kan begrænse partnerskab


Et partnerskab på IT kan være, når en leverandør og en kunde går sammen om et system. Den private er god til at producere/udvikle, styre ressourcerne og skabe et kommercielt salg bagefter, mens den offentlige indkøber kan specificere og kvalitetssikre. (Det samme kan gælde ved systemeksport på f.eks. hjælpemiddelområdet (ældreplejen), hvor Danmark er kendt for høj kvalitet). Partnerskab kan også indebære udlån/bytte af medarbejdere i f.eks. udviklingsprojekter. Altså at det ikke kun drejer sig om at levere en ydelse mod penge alene. Det er en af kongstankerne i regeringens .dk21 erhvervsstrategi.


Udbudsreglerne sætter visse begrænsninger - der vil være grænser for hvor langt man gå i en indledende dialog, fordi opgaven skal udbydes i konkurrence. Og det kan ofte være hér muligheder og relationer afprøves. Men det skal ikke forhindre, at partnerskabsmodeller i højere grad skal afprøves. Det kræver imidlertid en høj grad af modenhed hos alle parter - de offentlige virksomheder, leverandører og konsulentvirksomheder.


Af Ejvind Jørgensen, næstformand i Dansk Dataforening




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere