Klumme: Partnerskab

Til at tilvejebringe morgendagens løsninger er der brug for et mere konstruktivt, kommercielt samspil mellem offentlige og private virksomheder, skriver Ejvind Jørgensen fra Dansk Dataforening.

Offentligt og privat samspil har i de seneste år handlet meget om udlicitering. Resonnementet har været, at man ved at kombinere den private sektors evne til at producere med den offentlige sektors evne til at beskirve, indkøbe og kvalitetsikre ydelser kan optimere produktionen. Således er der også i stor målestok sket udlicitering af f.eks. IT-driftsopgaver og udviklingsopgaver. Instrumenterne til at måle om man får valuta for ydelsen er blevet forfinet over tid og med kontrakten i hånden har man kunnet "slå hinanden i hovedet."


Egentlige partnerskaber har der være langt i mellem. Men til at tilvejebringe morgendagens løsninger er der brug for et mere konstruktivt, kommercielt samspil mellem offentlige og private virksomheder. Et samspil som i langt højere grad er styret af fælles mål - og hvor incitamentstrukturen aftalemæssigt understøtter det (det er holdning 4 i "5 holdninger til IT-projekter", som DD har udgivet). Og hvorfor det? Hvad opnår vi? Fordi det retter fokus på den reelle værdi, der skabes for kunden. Altså fokus på at gøre de rigtige ting frem for alene at gøre tingene rigtigt. Hermed bruges ressourcerne mest effektivt - nemlig på produktion af ydelser som giver mest værdi.


Udbudsregler kan begrænse partnerskab


Et partnerskab på IT kan være, når en leverandør og en kunde går sammen om et system. Den private er god til at producere/udvikle, styre ressourcerne og skabe et kommercielt salg bagefter, mens den offentlige indkøber kan specificere og kvalitetssikre. (Det samme kan gælde ved systemeksport på f.eks. hjælpemiddelområdet (ældreplejen), hvor Danmark er kendt for høj kvalitet). Partnerskab kan også indebære udlån/bytte af medarbejdere i f.eks. udviklingsprojekter. Altså at det ikke kun drejer sig om at levere en ydelse mod penge alene. Det er en af kongstankerne i regeringens .dk21 erhvervsstrategi.


Udbudsreglerne sætter visse begrænsninger - der vil være grænser for hvor langt man gå i en indledende dialog, fordi opgaven skal udbydes i konkurrence. Og det kan ofte være hér muligheder og relationer afprøves. Men det skal ikke forhindre, at partnerskabsmodeller i højere grad skal afprøves. Det kræver imidlertid en høj grad af modenhed hos alle parter - de offentlige virksomheder, leverandører og konsulentvirksomheder.


Af Ejvind Jørgensen, næstformand i Dansk Dataforening

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S