Nyt tv redder ikke B&O

Der er delte meninger om det nye tv fra B&O men enighed om, at det ikke er den redning som Struer-virksomheden håber på.

Artikel top billede

Bang & Olufsen kalder selv deres nye 40" fladskærm for "et visuelt vidunder" og "et slankt kunststykke", men ikke alle deler begejstringen.

B&O har i flere år lidt. Struervirksomheden mener selv, at de dårlige regnskaber og massefyringer skyldes finanskrisen. Men det harmonerer dårligt med, at deres nærmeste konkurrent, tyske Loewe, klarer sig glimrende gennem krisen.

I stedet peger flere på, at den minimalisme, som tidligere var enestående for B&O, nu er blevet allemandseje med MP3-filer og fladskærme. Kort sagt skal man have ualmindelig dårlig tjek på design for ikke at lave en lækker fladskærm eller et minimalistisk MP3-anlæg.

Hr. og Fru Jensen faktoren

Den tidligere underdirektør i B&O Lars Kirstein har flere gange efterlyst, at B&O lancerer et entry-level produkt. Det kunne for eksempel være en fladskærm til omkring 20.000 kroner. Hans argumentation er, at når først folk har anskaffet sig fjernsynet, så er de tilbøjelige til at udvide med flere B&O produkter.

Derfor har der været meget store forventninger til den bebuede lancering af B&O's nye fjernsyn Beovision 10. Men meningerne om det er delte.

"Jeg vil ikke kalde Beovision 10 for entry level. Det er mere TV'et for den typiske B&O køber, men her tænkes også på de B&O fans som ellers havde sluppet B&O. Altså dem der ikke ville give 100.000 kroner eller mere for et TV uanset fabrikat. Så B&O kan meget vel hente nogle af de tidligere kunder tilbage med en model som denne," siger Lars Ladingkær, ansvarshavende redaktør for recordere.dk, til ComOn og fortsætter:

"B&Os entry level serie hedder lige nu Beovision 8, men her koster et 40" stadig over 30.000 kroner. Personligt savner jeg et B&O TV nede i klassen omkring +20.000 kroner, før jeg vil kalde deres lineup komplet. Dengang de lavede TV med billedrør havde de entry level modeller med et noget bedre prisskilt end deres fladskærme i dag. Og der savnes fortsat noget som Hr. og Fru Jensen falder for, så B&O igen kan komme ud og stå i de danske stuer. Mange af de gamle billedrørs TV fra B&O, som står ude i de danske stuer i dag, er jo ved at være slidt ned og trænger til udskiftning, siger Lars Ladingkær.

Berlingske Business har talt med brandingeksperten Anthony Aconis. Han mener, at Beovision 10 er for lidt og for sent for Struerfolkene.

"Det er lykkedes dem at lave et rigtig pænt og moderne fjernsyn. I en tid, hvor folk ikke bruger penge, hvor ting skal være billige, og du får kastet fladskærme i nakken til langt under 10.000 kroner i en kvalitet, der er overlegen, så ved jeg ikke, om en pæn fladskærm til mere end 40.000 kan redde B&O, hverken på den korte eller lange bane. For mig virker det her som for lidt og for sent,” siger han til Business.dk.

B&O lancerer ikke revolutioner

Lars Kirstein, der oprindeligt efterlyste et entry-level produkt, har i blogs omtalt B&O som ekstremt arrogant i forhold til kunderne og den teknologiske udvikling. Han har nævnt Apple, som den direkte årsag til at design er kommet ned i en helt anden prisklasse end tidligere. Også Aconis skeler til Apple, når han omtaler B&O. Han efterlyser en vision for, hvordan B&O kan opfylde den moderne forbrugers drømme.

"I stedet lancerer man et produkt, og så håber man, at det ene stakkels produkt skal gøre en kæmpe forskel for dem. Det kan man godt, hvis man hedder Apple, og man lancerer en iPhone eller en iPod, altså når man lancerer noget, som er en revolution i kategorien. Men B&O lancerer ikke revolutioner i kategorien. Derfor tror jeg ikke på det," siger han.

Ifølge RB-Børsen, så tror analytikerne heller ikke på det nye tv. Essensen af deres anbefalinger til investorer er også for lidt og for sent.

"Nye produkter er traditionelt en meget vigtig salgsdriver for B&O, men vi vurderer, at en anseelig del af B&O-kunderne allerede har investeret i tv - og det gør det lidt sværere for Beovision 10 at blive en salgssucces. Desuden er der en risiko for, at Beovision 10 kannibaliserer salget af især Beovision 7-serien - og i nogen grad Beovision 8-serien," skriver Sydbank i en kommentar ifølge RB-Børsen.

Ifølge Lars Ladingkær er B&O fans dog begejstrede.

"At dømme efter reaktionerne fra de mange B&O fans, kan dette Beovision 10-40 godt gå hen og blive B&O's nye sællert, og ende med at sælge bedre end det billigere Beovision 8-40," siger han.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job