Mange børn har profiler på nettet

En fjerdedel af de 9-10-årige har profiler på sites som Arto og Facebook, viser en ny undersøgelse.

Ifølge en ny undersøgelse fra Medierådet for Børn og Unge er det 26 procent af de 9-10-årige og 61 pct. af de 10-13-årige, der har profiler på sites som Arto og Facebook. I aldersgruppen fra 14 til 16 år er det næsten ni ud af ti, der har en social profil på nettet. To ud af tre lægger billeder og videoer ud på internettet og mere end halvdelen deltager i debatter på nettet. Allerede i 9-10 års alderen er det mere end halvdelen, der bruger nettet over en halv time om dagen.

Medierådet for Børn og Unge mener, at det stiller nye krav til forældre, lærere og andre med et ansvar for at skabe sikre digitale rammer for børn og unge.

»Børn og unge lever i dag i en digital hverdag, hvor de flittigt, konstant og behændigt bruger mobil, profil, tekst, lyd og billede til at udtrykke sig om sig selv og andre. De lægger billeder ud af hinanden, tagger hinanden og står i det hele taget med et nyt ansvar for både eget og andres privatliv. Undersøgelsen bekræfter, at rigtigt mange børn evner at forvalte dette ansvar, og det er meget positivt,« siger Birgitte Holm Sørensen, der er formand for Medierådet for Børn og Unge.

Men undersøgelsen viser også, at børnene bliver stadigt yngre, når de tager de første skridt ud på nettet.

»Vi har som voksne en vigtig opgave med at hjælpe dem med at sætte grænser og få udviklet de etiske og sociale kompetencer, der er nødvendige for at sikre et trygt onlineliv,« siger Birgitte Holm Sørensen.

Hele rapporten »Digitalt børne- og ungdomsliv anno 2009« kan hentes på www.sikkerinternetdag.dk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Drukner din sikkerhed i et hav af falske advarsler?

Der er et konstant våbenkapløb i gang mellem de værktøjer, din IT-sikkerhedsafdeling har til rådighed og et stigende antal komplekse og mangeartede cybertrusler. Men når sikkerhedsinfrastrukturen udbygges, stiger kompleksiteten og mængden af advarsler også. Hermed får du svært ved at skelne mellem et stort antal falsk positive og de få – men reelle og kritiske! – advarsler, du skal prioritere at håndtere. Bliv klogere på hvordan du håndtere det.

15. juni 2021 | Læs mere


Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere






CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.