Sort marked for milliarder

Kriminelle bagmænd sælger oplysninger på det sorte netmarked for 1,7 milliarder kroner, viser overvågning fra Symantec.

Kriminelle bagmænd tjener millioner på salg af konti- og kreditoplysninger, som hackere har tiltusket sig. Det sorte marked er gennemorganiseret og de stjålne oplysninger repræsenterer en værdi på 1,7 milliarder kroner.

Den bedste handelsvare på det sorte marked er kreditkortinformationer, der står for 31 procent af det sorte marked. Prisen ligger fra 50 øre til 150 kroner. Oplysningerne er i gennemsnit 24.000 kroner værd, som er gennemsnitsgrænsen for kreditkortudbetalinger.

Den næstmest populære vare er kontoinformationer med 20 procent af markedet. Kontooplysningerne bliver solgt for mellem 60 og 6000 kr. Den gennemsnitlige kontos indestående er på 240.000 kr.
I alt er markedet for kontooplysninger potentielt 10 milliarder kroner værd, mens markedet for kreditkortoplysninger potentielt er 32 milliarder kroner værd.

Informationer om konti og kreditkort er populære pga. høje og hurtige udbetalinger. Der er eksempler på, at en konto er blevet lænset på mindre end 15 min - uden at man kan spore hvortil.

Informationerne er indsamlet af Symantec i perioden fra den 1. juli 2007 til 30. juni 2008. I det tidsrum er der blevet registreret 69.130 aktive annoncører og 44.321.095 beskeder på forums på det sorte marked. De 10 mest aktive annoncører har haft varer til salg for potentielt 110 millioner, hvoraf den mest aktive annoncør har haft en potentiel indtjening på 38 millioner kroner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil