"Onfone kan koste TDC, Telia, 3 eller Telenor livet"

Onfone kommer til at koste TDC, Telia, 3 og Telenor op mod to milliarder i tabt fortjeneste over de næste to år, og det kan resultere i, at en af de fire store køber en af konkurrenterne, vurderer analytiker.

Engang var Telmore klassens frække dreng, så kom CBB og nu er det så Onfone, der driller de andre. Drille er måske ikke det helt rigtige ord at bruge, for det Onfone har gjort de seneste måneder, gør nemlig rigtig ondt på hele telebranchen og ikke mindst de fire store, TDC, Telia, 3 og Telenor. Og Onfone kan meget vel være årsag til, at de fire store måske reduceres til de tre store inden for en rum tid:

”På samme måde som at CBB og Telmore fik Orange til at kaste håndklædet i ringen, og vi gik fra fem til fire netværk, kan Onfone-effekten godt resultere i, at vi kommer ned på tre operatører i Danmark”, vurderer teleanalytiker John Strand.

 

”Alternativt kan to af operatørerne slå deres netværk sammen på samme måde som Telenor og Tele2 har gjort det i Sverige, eller som Orange og T-Mobile har gjort det i England. Det er en effektiv måde at reducere omkostningerne på og dermed fastholde profitabiliteten. Noget, skal der gøres”, lyder det fast fra John Strand.

 

Tab på to milliarder på to år

Han vurderer, at det prisfald, som Onfone har udløst betyder, at operatørerne i Danmark vil miste mellem en og to milliarder kroner i omsætning over en periode, der tager op til to år:

”De to milliarder kroner skal du ikke blot fjerne fra toplinjen på det mobilmarked, der i dag er på 17 milliarder kroner, men du kan også fjerne dem direkte på bundlinjen”, uddyber John Strand.


Det er ikke mange måneder siden, at Onfone for alvor gik i offensiven, så det kan undre, at de på så kort tid kan dominere markedet herhjemme på en måde, så en af de fire store operatører, altså TDC, Telia, Telenor og 3, kan være i fare for at blive opkøbt af en af de andre. Men det handler om rå kapitalisme, forklarer Strand:

"Onfone har nogle priser, der gør, at kunderne kan se en fordel i at vælge et sådan produkt, og det er vel et spørgsmål om dage, før du vil se, at Onfone har mere tale og SMS trafik end selskabet 3", spår Strand.

 

Konkurrenter kopierer med succes

Også andre spillere på mobilmarkedet er påvirket af Onfone, for eksempel Telmore, CBB og M1. De tilbyder nu også samme type pakkeløsninger som Onfone, og det har de faktisk succes med, forklarer Strand:

"Rent faktisk har en del af disse spillere succes med at kopiere Onfones koncept. De af deres kunder, der bruger så mange penge, at det kan betale sig at skifte til et Onfone-lignende koncept, gør det, og de tiltrækker nu i stor  stil kunder fra de fire hovedbrands TDC, Telenor , Telia og 3. Rent praktisk udvider alle discount-brands discount-segmentet markant i disse måneder – og det går stærkt", understreger Strand.

 

Tre andre muligheder
Udover opkøb eller netværkskonsolidering har operatørerne tre andre muligheder: fyring af medarbejdere, hård omkostningsstyring eller eliminering af tilskud til telefoner. Og det sidste er faktisk ved at ske, understreger John Strand:
”Det er det, du ser ske gradvist nu, og den proces tager til i de kommende måneder. I praksis startede Telia med afbetaling, Telmore fulgte delvist efter, så kom Telenor og snart følger TDC med. De har ikke råd til andet”, vurderer John Strand.

 

Strand konkluderer overfor Mobil.nu, at vi nok kommer til at se en kombination af nogle af disse ting inden sommerferien. Han tror dog ikke, at vi kommer til at se en netværkskonsolidering inden sommerferien, men omvendt er der behov for, at der sker noget, ellers får operatørerne store problemer de kommende kvartaler:

”Lige nu bløder alle operatørerne”, slutter John Strand.
 

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S