"Onfone kan koste TDC, Telia, 3 eller Telenor livet"

Onfone kommer til at koste TDC, Telia, 3 og Telenor op mod to milliarder i tabt fortjeneste over de næste to år, og det kan resultere i, at en af de fire store køber en af konkurrenterne, vurderer analytiker.

Engang var Telmore klassens frække dreng, så kom CBB og nu er det så Onfone, der driller de andre. Drille er måske ikke det helt rigtige ord at bruge, for det Onfone har gjort de seneste måneder, gør nemlig rigtig ondt på hele telebranchen og ikke mindst de fire store, TDC, Telia, 3 og Telenor. Og Onfone kan meget vel være årsag til, at de fire store måske reduceres til de tre store inden for en rum tid:

”På samme måde som at CBB og Telmore fik Orange til at kaste håndklædet i ringen, og vi gik fra fem til fire netværk, kan Onfone-effekten godt resultere i, at vi kommer ned på tre operatører i Danmark”, vurderer teleanalytiker John Strand.

 

”Alternativt kan to af operatørerne slå deres netværk sammen på samme måde som Telenor og Tele2 har gjort det i Sverige, eller som Orange og T-Mobile har gjort det i England. Det er en effektiv måde at reducere omkostningerne på og dermed fastholde profitabiliteten. Noget, skal der gøres”, lyder det fast fra John Strand.

 

Tab på to milliarder på to år

Han vurderer, at det prisfald, som Onfone har udløst betyder, at operatørerne i Danmark vil miste mellem en og to milliarder kroner i omsætning over en periode, der tager op til to år:

”De to milliarder kroner skal du ikke blot fjerne fra toplinjen på det mobilmarked, der i dag er på 17 milliarder kroner, men du kan også fjerne dem direkte på bundlinjen”, uddyber John Strand.


Det er ikke mange måneder siden, at Onfone for alvor gik i offensiven, så det kan undre, at de på så kort tid kan dominere markedet herhjemme på en måde, så en af de fire store operatører, altså TDC, Telia, Telenor og 3, kan være i fare for at blive opkøbt af en af de andre. Men det handler om rå kapitalisme, forklarer Strand:

"Onfone har nogle priser, der gør, at kunderne kan se en fordel i at vælge et sådan produkt, og det er vel et spørgsmål om dage, før du vil se, at Onfone har mere tale og SMS trafik end selskabet 3", spår Strand.

 

Konkurrenter kopierer med succes

Også andre spillere på mobilmarkedet er påvirket af Onfone, for eksempel Telmore, CBB og M1. De tilbyder nu også samme type pakkeløsninger som Onfone, og det har de faktisk succes med, forklarer Strand:

"Rent faktisk har en del af disse spillere succes med at kopiere Onfones koncept. De af deres kunder, der bruger så mange penge, at det kan betale sig at skifte til et Onfone-lignende koncept, gør det, og de tiltrækker nu i stor  stil kunder fra de fire hovedbrands TDC, Telenor , Telia og 3. Rent praktisk udvider alle discount-brands discount-segmentet markant i disse måneder – og det går stærkt", understreger Strand.

 

Tre andre muligheder
Udover opkøb eller netværkskonsolidering har operatørerne tre andre muligheder: fyring af medarbejdere, hård omkostningsstyring eller eliminering af tilskud til telefoner. Og det sidste er faktisk ved at ske, understreger John Strand:
”Det er det, du ser ske gradvist nu, og den proces tager til i de kommende måneder. I praksis startede Telia med afbetaling, Telmore fulgte delvist efter, så kom Telenor og snart følger TDC med. De har ikke råd til andet”, vurderer John Strand.

 

Strand konkluderer overfor Mobil.nu, at vi nok kommer til at se en kombination af nogle af disse ting inden sommerferien. Han tror dog ikke, at vi kommer til at se en netværkskonsolidering inden sommerferien, men omvendt er der behov for, at der sker noget, ellers får operatørerne store problemer de kommende kvartaler:

”Lige nu bløder alle operatørerne”, slutter John Strand.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere