Google sagsøgt af myndigheder i Australien

Australske myndigheder kalder Googles reklamer vildledende og har anlagt sag.

De australske forbruger- og konkurrencemyndigheder, Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), beskylder Google for vildledende opførsel.

Som i andre lignende tilfælde, drejer det sig om den nære forbindelse Googles sponsorerede links, AdWords, har til de mere almindelige søgeresultater, når der søges på bestemte ord.

I dette tilfælde handler det om søgninger på bilforhandlere i Newcastle i Australien, hvor man mener, at de lokale forhandlere Kloster Ford og Charlestown Toyota er blevet skadet af Google, fordi deres navne forekom i et sponsoreret link, der førte til hjemmesiden for en tredje forhandler, Trading Post.

ACCC mener ikke, at Google gør nok for at skelne mellem de sponsorerede links og de almindelige søgeresultater eller for at standse sponsorerede links, der antyder et forhold eller forbindelse til en et andet firma, hvor et sådant ikke eksisterer.

ACCC vil derfor have Google til at standse den slags reklame og desuden gjort forskellen mellem de sponsorerede og almindelige søgeresultater klart.

I en udtalelse gør Google det klart, at man afviser anklagerne og vil bekæmpe dem.

»Google i Australien mener, at disse påstande er grundløse, og vi vil forsvare os ihærdigt imod dem,« sagde talsmand Rob Shilkin.

Googles svar argumenterer desuden for, at sagen er et angreb på grundlæggende funktioner i søgegigantens services, da næsten al Googles indkomst kommer fra reklamesalg på nettet.

Netop den pointe gør sagen anderledes, fordi den dermed går videre end tidligere sager om tilsvarende brug af Googles AdWords andre steder i verden. De handler oftest om konkurrerende firmaers misbrug af hinandens navne, altså overtrædelse af copyright.

I Australien er selve Googles forretningsmetoder derimod kommet under anklage, da beskyldningerne går på, at Google bevidst anvender vildledende metoder til at drive forretning.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse