Alle mobilkunder skal bindes i 12 måneder

Konkurrencestyrelsen vil nu give tilladelse til, at teleselskaberne også binder 2G og 2,5G-kunderne i et år. Den øgede binding vil sandsynligvis medføre lavere mobilpriser.

Selv om Konkurrencestyrelsen fortsat strides med IT- og Telestyrelsen om hvem der skal regulere konkurrencen på telemarkedet, ser det ud til at udbyderne af traditionel mobiltelefoni får de samme muligheder som 3G-selskaberne. Det skriver Dagbladet Børsen.

Konkurrencestyrelsen vil nemlig på et møde den 29. september give grønt lys for, at 2G- og 2,5G-teleselskaberne også kan få lov at binde sine kunder i 12 måneder. Hidtil har de kun kunne holde dem i et halvt år, men Konkurrencestyrelsen gav for nyligt teleselskabet 3 lov til at binde sine kunder i et år. Og det er den tilladelse, der nu udvides til at omfatte hele området. Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen bekræfter over for Dagbladet Børsen, at det er hensigten med Konkurrencestyrelsens møde.

Selv om Danmark har de laveste mobilpriser i Norden, ventes muligheden for at binde kunderne i et år at betyde, at teleselskaberne vil øge tilskuddet til mobiltelefonerne. Samtidig bekræfter Sonofon at man forventes at nedsætte minutprisen, fordi kunderne vil tale i selskabets netværk længere tid.

Helge Sander indkalder til møde om 12 måneders binding
Med til historien hører dog, at Videnskabsminister Helge Sander og IT- og Telestyrelsen, mener at det er dem, der skal regulere konkurrenceforholdene på området. Helge Sander varslede for nyligt, at han vil indlede partierne teleordførere til en diskussion om emnet.

»Teleselskaberne skal fortsat være sikre på, at de ikke sælger 3G-telefoner på sådanne vilkår, der indirekte binder forbrugerne til abonnementet i mere end seks måneder, som er den maksimale bindingsperiode for abonnementer. Den hidtidige bindingsperiode på seks måneder på abonnement og telefoner har været et godt kompromis mellem selskabernes og forbrugernes interesser,« sagde Helge Sander for nyligt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis