Reklamemuligheder i Web 2.0

Et internet baseret på brugerskabt indhold åbner nye veje for marketing, hvis virksomhederne forstår at forandre deres strategier.

Selv om Wikipedia og lignende tjenester på nettet aktivt afviser kommercielt brug, så betyder det langt fra, at der ikke er potentiale for marketing i Web 2.0. Tricket er at få brugerne til at skrive positive indlæg om virksomhedernes produkter.

Et indlysende sted til den praksis er nettets mange blogs, vurderer Mikkel Sørensen, software-ansvarlig i konsulentfirmaet Actics, der rådgiver virksomheder om blandt andet marketing i Web 2.0.

Men blogosfæren er mistroisk overfor reklamer og situationen, hvor en stemme repræsenterer kommercielle interesser. Der er derimod tillid overfor almindelige brugere, så det er optimalt, hvis man kan få en uafhængig blogger til at anbefale et produkt.

Nøgleordet er troværdighed, og teorien er indlysende nok, at folk stoler meget mere på deres jævnbyrdige medborgere end på reklamekampagner.

Så den optimale situation er, hvis man kan få indflydelsesrige bloggere til at skrive positivt om et produkt. Det er endnu bedre, hvis bloggeren faktisk har en kvalificeret viden på området.

»En interessant problemstilling er en ny service, der hedder Truemors.com, hvor man kan udveksle rygter og så lade folk stemme på, hvor sande eller sandsynlige, de tror, de er. Det er der nogen, der med det samme har opdaget, er den perfekte marketingkanal, fordi snak om et brand så bliver et rygte,« siger Mikkel Sørensen og forklarer, at hvis virksomheden kan få folk til at snakke om dets brand og bruge de ord og historier, som virksomheden ønsker, så er det helt perfekt marketing.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job