Danskerne vil se Marys brudekjole på nettet

De danske netportaler melder om stor interesse for at følge det kongelige bryllup online. På JP.dk ser de besøgende fem gange så mange video-klip som normalt, mens Jubii har lokket over 100.000 ind i bryllupssektionen.

Det kongelige bryllup trækker ikke blot titusindevis af københavnere i gaderne og flere hundrede tusinde danskere til tv-skærmen. De store nyhedsportaler på nettet mærker også den store royale interesse, hvilket har resulteret i pæne besøgstal i de særlige bryllupssektioner. Det mærker man blandt andet hos Jubii, der har lavet sin bryllupsdækning i samarbejde med Sky Radio og Se & Hør.

»Siden vi lancerede bryllups-sitet i slutningen af marts har vi haft flere end 100.000 forskellige forbi. Det svarer til godt to procent af vores samlede besøgstal,« forklarer Jubiis marketingschef Ann Forup til IT-avisen ComON.

»Og det er vi meget tilfredse med. Tallene stiger selvfølgelig fortsat,« forklarer Ann Forup, der uddyber at den klassiske søgetjeneste nu kun udgør halvdelen af Jubiis sidevisninger.

På bryllupssitet har Jubii blandt andet brugt en helt ny teknologi, som ikke er set før i Danmark. Således kan man med sit webcam eller i udvalgte butikker indspille sin egen video-hilsen til brudeparret og ønske dem held og lykke. Der er kommet hilsener så langt væk fra som Australien, beretter Ann Forup.

Derudover er der stor aktivitet omkring diverse afstemninger og tests, som Jubii har lavets specielt op til brylluppet. Eksempelvis kan brugerne teste hvor godt, de passer sammen med henholdsvis Mary og Frederik.

Billeder er de mest populære
Også hos internetudgaven af landets største avis, Jyllands-Posten, mærker man den store interesse for brylluppet. Avisen opgør ikke hvor man besøgende, der har været et smut forbi bryllupssiderne, men tendensen er klar. Det er dog primært billeder og video, som trækker folk til.

»Vi har en stor bryllupssektion med videoklip, flash-grafikker, fotoserier og et hav af artikler. Jeg må dog sige, at interessen for brylluppet specielt er lagt an på de visuelle elementer. Antallet af video-afspilninger er mere end femdoblet på grund af brylluppet, og vi har for længst rundet to millioner hits på vore foto-gallerier vedrørende forlovelse og bryllup,« fortæller Jyllands-Postens internetredaktør, Jørgen Schultz-Nielsen.

»De mange arrangementer i forbindelse med brylluppet har ikke medført en voldsom trafikstigning. Der er ikke tale om en "breaking news"-effekt, som vi har oplevet i forbindelse med eksempelvis Madrid-bomberne, frifindelse i Midtbank-sagen og lignende. Her i dagene op til brylluppet oplever vi dog en moderat stigende besøgsinteresse, som kan skyldes begivenheden,« uddyber Jørgen Schultz-Nielsen.

På top 20 listen over de mest læste artikler hos Jyllands-Posten igennem de seneste syv dage er de fem relateret til brylluppet. De indtager øjeblikkeligt placeringerne: fem, seks, otte, ni og 19.

Svigter på dagen
På selve bryllupsdagen forventer Jyllands-Postens netudgave at blive overtrumfet af tv. Den samme vurdering møder man på Ekstrabladet.dk.

»Jeg tror, langt de fleste vil se brylluppet på tv. Det er alle udenoms-tingene, vi som netmedier kan bidrage med. Eksempelvis gallerier med kjolerne og videoklip af de væsentlige begivenheder, som de særligt interesserede kan se - eller gense - om aftenen og i dagene efter,« forklarer Erling Tind Larsen, der er redaktionschef på Ekstra Bladet Internet.

Avisens bryllupsside har siden 1. maj haft over 350.000 sidevisninger, hvilket helt nøjagtigt svarer til en andel på 2,14 procent af websitets samlede besøg i samme periode.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere