Danskerne vil se Marys brudekjole på nettet

De danske netportaler melder om stor interesse for at følge det kongelige bryllup online. På JP.dk ser de besøgende fem gange så mange video-klip som normalt, mens Jubii har lokket over 100.000 ind i bryllupssektionen.

Det kongelige bryllup trækker ikke blot titusindevis af københavnere i gaderne og flere hundrede tusinde danskere til tv-skærmen. De store nyhedsportaler på nettet mærker også den store royale interesse, hvilket har resulteret i pæne besøgstal i de særlige bryllupssektioner. Det mærker man blandt andet hos Jubii, der har lavet sin bryllupsdækning i samarbejde med Sky Radio og Se & Hør.

»Siden vi lancerede bryllups-sitet i slutningen af marts har vi haft flere end 100.000 forskellige forbi. Det svarer til godt to procent af vores samlede besøgstal,« forklarer Jubiis marketingschef Ann Forup til IT-avisen ComON.

»Og det er vi meget tilfredse med. Tallene stiger selvfølgelig fortsat,« forklarer Ann Forup, der uddyber at den klassiske søgetjeneste nu kun udgør halvdelen af Jubiis sidevisninger.

På bryllupssitet har Jubii blandt andet brugt en helt ny teknologi, som ikke er set før i Danmark. Således kan man med sit webcam eller i udvalgte butikker indspille sin egen video-hilsen til brudeparret og ønske dem held og lykke. Der er kommet hilsener så langt væk fra som Australien, beretter Ann Forup.

Derudover er der stor aktivitet omkring diverse afstemninger og tests, som Jubii har lavets specielt op til brylluppet. Eksempelvis kan brugerne teste hvor godt, de passer sammen med henholdsvis Mary og Frederik.

Billeder er de mest populære
Også hos internetudgaven af landets største avis, Jyllands-Posten, mærker man den store interesse for brylluppet. Avisen opgør ikke hvor man besøgende, der har været et smut forbi bryllupssiderne, men tendensen er klar. Det er dog primært billeder og video, som trækker folk til.

»Vi har en stor bryllupssektion med videoklip, flash-grafikker, fotoserier og et hav af artikler. Jeg må dog sige, at interessen for brylluppet specielt er lagt an på de visuelle elementer. Antallet af video-afspilninger er mere end femdoblet på grund af brylluppet, og vi har for længst rundet to millioner hits på vore foto-gallerier vedrørende forlovelse og bryllup,« fortæller Jyllands-Postens internetredaktør, Jørgen Schultz-Nielsen.

»De mange arrangementer i forbindelse med brylluppet har ikke medført en voldsom trafikstigning. Der er ikke tale om en "breaking news"-effekt, som vi har oplevet i forbindelse med eksempelvis Madrid-bomberne, frifindelse i Midtbank-sagen og lignende. Her i dagene op til brylluppet oplever vi dog en moderat stigende besøgsinteresse, som kan skyldes begivenheden,« uddyber Jørgen Schultz-Nielsen.

På top 20 listen over de mest læste artikler hos Jyllands-Posten igennem de seneste syv dage er de fem relateret til brylluppet. De indtager øjeblikkeligt placeringerne: fem, seks, otte, ni og 19.

Svigter på dagen
På selve bryllupsdagen forventer Jyllands-Postens netudgave at blive overtrumfet af tv. Den samme vurdering møder man på Ekstrabladet.dk.

»Jeg tror, langt de fleste vil se brylluppet på tv. Det er alle udenoms-tingene, vi som netmedier kan bidrage med. Eksempelvis gallerier med kjolerne og videoklip af de væsentlige begivenheder, som de særligt interesserede kan se - eller gense - om aftenen og i dagene efter,« forklarer Erling Tind Larsen, der er redaktionschef på Ekstra Bladet Internet.

Avisens bryllupsside har siden 1. maj haft over 350.000 sidevisninger, hvilket helt nøjagtigt svarer til en andel på 2,14 procent af websitets samlede besøg i samme periode.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Kræftens Bekæmpelse

    Teknisk it-projektleder

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S