Dobbelt forbrug på online annoncering om fem år

Analysefirmaet Forrester forudser, at dobbelt så mange penge bruges på annoncering på internettet i 2012 i forhold til i dag.

Europæiske firmaer vil bruge dobbelt så mange penge på annoncering i 2012, hvilket til den tid vil udgøre en femtedel af det samlede mediebudget.

Det forudsiger det amerikanske analysefirma Forrester. Ifølge deres analyser vil et budget på 7,5 milliarder euro (lidt over 55 milliarder kroner) sidste år vokse til mere end 16 milliarder euro (næsten 120 milliarder kroner) i 2012.

Det betyder, at 18 procent af det budget, der afsættes til medier, vil gå til e-mail, søgninger, display og andre former for online annoncering.

Det er resultatet af Forresters undersøgelse af mere end 25.000 europæiske forbrugere og interviews med 24 ledende markedskræfter i Europa.

Investeringerne i marketing er vokset i Europa, siger Forrester og oplyser, at 54 procent af selskaberne har afset flere penge til marketing i 2007 end sidste år.

Den forudsete vækst skal ses på baggrund af den voksende adgang til bredbånd. Antallet af europæiske forbrugere med adgang til hurtigt internet ventes at stige fra 47 millioner til 83 millioner i løbet af den femårige periode, spår Forresters rapport.

Europæernes medievaner ændrer sig derfor også. Over en tredjedel af europæerne siger selv, at de ser mindre tv, fordi de er online, oplyser Forrester.

Muligheden for at sigte mod specifikke målgrupper spiller også ind, da en tredjedel af online forbrugerne tilsvarende siger, at de ikke har noget mod reklamer, hvis de henvender sig til deres interesser.

Forrester vurderer desuden, at 40 procent af forbrugerne på nettet stoler på websites, hvor der sammenlignes priser, mens 36 procent stoler på produktanmeldelser fra andre brugere. Det kunne antyde, at annoncører kunne begynde at gøre mere ud af online marketing, herunder e-mail-kampagner og annoncering igennem blogs.

»I løbet af den næste par år vil skiftet i online marketing fra eksperiment til almindelig praksis gennemtvinge forandringer til metoder og organisation,« siger senioranalytiker Rebecca Jennings fra Forrester til den britiske avis The Guardian.

»Efterhånden som sociale medier som MySpace eller brugeranmeldelser strammer grebet om brugerne, kan man vente at se marketingskræfterne hoppe med på vognen ved at skifte til annoncering på sociale medieformer som RSS, blogs eller netværk,« tilføjer hun.

Store internetfirmaer har åbenbart allerede set en solid fremtid i online annoncering, hvilket ses som grunden til Googles køb af DoubleClick eller Microsofts tilsvarende anskaffelse af aQuantive. DoubleClick og aQuantive er begge netop firmaer med speciale i online annoncering.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S