Dobbelt forbrug på online annoncering om fem år

Analysefirmaet Forrester forudser, at dobbelt så mange penge bruges på annoncering på internettet i 2012 i forhold til i dag.

Europæiske firmaer vil bruge dobbelt så mange penge på annoncering i 2012, hvilket til den tid vil udgøre en femtedel af det samlede mediebudget.

Det forudsiger det amerikanske analysefirma Forrester. Ifølge deres analyser vil et budget på 7,5 milliarder euro (lidt over 55 milliarder kroner) sidste år vokse til mere end 16 milliarder euro (næsten 120 milliarder kroner) i 2012.

Det betyder, at 18 procent af det budget, der afsættes til medier, vil gå til e-mail, søgninger, display og andre former for online annoncering.

Det er resultatet af Forresters undersøgelse af mere end 25.000 europæiske forbrugere og interviews med 24 ledende markedskræfter i Europa.

Investeringerne i marketing er vokset i Europa, siger Forrester og oplyser, at 54 procent af selskaberne har afset flere penge til marketing i 2007 end sidste år.

Den forudsete vækst skal ses på baggrund af den voksende adgang til bredbånd. Antallet af europæiske forbrugere med adgang til hurtigt internet ventes at stige fra 47 millioner til 83 millioner i løbet af den femårige periode, spår Forresters rapport.

Europæernes medievaner ændrer sig derfor også. Over en tredjedel af europæerne siger selv, at de ser mindre tv, fordi de er online, oplyser Forrester.

Muligheden for at sigte mod specifikke målgrupper spiller også ind, da en tredjedel af online forbrugerne tilsvarende siger, at de ikke har noget mod reklamer, hvis de henvender sig til deres interesser.

Forrester vurderer desuden, at 40 procent af forbrugerne på nettet stoler på websites, hvor der sammenlignes priser, mens 36 procent stoler på produktanmeldelser fra andre brugere. Det kunne antyde, at annoncører kunne begynde at gøre mere ud af online marketing, herunder e-mail-kampagner og annoncering igennem blogs.

»I løbet af den næste par år vil skiftet i online marketing fra eksperiment til almindelig praksis gennemtvinge forandringer til metoder og organisation,« siger senioranalytiker Rebecca Jennings fra Forrester til den britiske avis The Guardian.

»Efterhånden som sociale medier som MySpace eller brugeranmeldelser strammer grebet om brugerne, kan man vente at se marketingskræfterne hoppe med på vognen ved at skifte til annoncering på sociale medieformer som RSS, blogs eller netværk,« tilføjer hun.

Store internetfirmaer har åbenbart allerede set en solid fremtid i online annoncering, hvilket ses som grunden til Googles køb af DoubleClick eller Microsofts tilsvarende anskaffelse af aQuantive. DoubleClick og aQuantive er begge netop firmaer med speciale i online annoncering.

Læses lige nu

    Sundhedsdatastyrelsen

    Sektionsleder til sektion for it-arkitektur

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS