Debitel vil kvæle to konkurrenter på et år

Efter et år med omsætningsvækst på 25 procent, blæser Debitel til ny priskrig. Det skal tage livet af mindst to mobilkonkurrenter inden for et år. Det siger direktøren, der vil fordoble Debitels 1 milliard store omsætning på tre år.

2003 blev et pænt år for Debitel, selv om det kostede mange penge at stifte Smarttalk og gå i direkte konfrontation med Telmore, CBB og de øvrige lavprisselskaber.

Omsætningen steg fra 746 millioner til 930 millioner kroner, mens årets resultat blev 24 millioner kroner. Samtidig fik selskabet omtrent 70.000 nye mobilkunder.

Lanceringen af Smarttalk den 2. januar 2003 blev dog en bekostelig affære. Oprindeligt var det planen, at lavpris-konceptet skulle give overskud allerede i 4. kvartal, men den plan er nu rykket mindst et år. Det skyldes den hidsige priskrig på mobilminutter, der har hersket den seneste tid. Da Smarttalk blev sat i søen var minutprisen 1,15 kroner. Nu er den nede i 85 øre.

»Det koster for ethvert selskab, at skulle barbere 30 procent af sine forventede indtægter af. Det siger sig selv. Vi har aldrig tidligere oplevet så mange prisfald. Konsekvensen er, at man må vælge om man vil være med eller trække sig. Vi vil være med, men det betyder at der går længere tid før Smarttalk bliver en overskudsforretning,« forklarer Per Lyngbak Nielsen, administrerende direktør i Debitel Danamrk.

Ny priskrig på vej
Efter en stilstand i priskrigen på nogle måneder, blæser Debitel-chefen på ny til krig:

»Prisskruen skal have endnu en tand. Men vi er dernede nu hvor en prissænkning på fem øre ikke flytter det helt store. Derfor vil vi lancere nogle mere kreative priskampagner,« forklarer Per Lyngbak Nielsen, der ikke vil uddybe hvad, han helt præcis mener med det. Han forklarer dog, at der kun er to elementer at konkurrere på: Minutprisen og sms-prisen.

To mobilselskaber ude af Danmark om et år
Debitels formål med priskrigen er, at øge presset på de konkurrenter, som endnu ikke har plusser i regnskabet.

»De tålmodiges penges tid er ovre. Aktionærerne kræver overskud, og det gør de også hos de af vores konkurrenter, som efter mange år stadig taber penge. Konsolideringen er slet ikke slut endnu. Om 12 måneder tror jeg kun, at der vil være to af henholdsvis Telia, Orange, CBB og 3 tilbage i Danmark,« fortæller Per Lyngbak Nielsen, der i øvrigt ikke er afvisende over for, at Debitel Danmark selv vil deltage aktivt i konsolideringen.

»Det er mit mål, at vi i 2007 har fordoblet omsætningen, så vi runder to milliarder kroner. Om vi gør det af egen kraft eller via omkøb, er egentlig lige meget for mig, så længe vi har overskud. Jeg ville gerne have haft fingrene i Telmore, men prisen var simpelthen for dyr set i forhold til hvor mange penge selskabet tjener,« fortæller Per Lyngbak Nielsen.

TDC betalte i januar i alt 400 millioner kroner for Telmores 460.000 kunder. I 2002 gav Telmore et overskud på 30 millioner kroner.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job