Google starter egen DNS-tjeneste

Google tager kontrol med endnu mere af nettet.

Googles mantra er, at nettet skal være hurtigere. Det forsøger firmaet selv at leve op til ved for eksempel at tune motoren i deres egen Chrome-browser. Men nu vil søgefirmaet sætte yderligere fart på vores dagligdag på nettet.

Det sker ved at træde ind på en arena, som Google indtil nu har holdt sig fra: DNS.

Google vil tilbyde deres helt egen DNS-service.

DNS er i folkemunde det omstillingsbord, der skaber kontakt mellem de webadresser, som brugerne taster, og de egentlige adresser: ip-numrene. Den opgave udføres generelt af hjemmesideejernes egne internetudbydere, men Google mener, at firmaet kan gøre det bedre.

Ifølge teksten på Googles egen blog så skal Google Public DNS komme alle verdens brugere til gode. Men initiativet skal også hjælpe de mange eksisterende DNS-mellemmænd i gang med at tilbyde en bedre service, så nettet på lang sigt bliver meget hurtigere for alle, skriver Google.

Men Google Public DNS skal ikke kun bidrage til mindre ventetid. Det skal også være en genvej til et mere sikkert og stabilt internet.

På Googles DNS Blog opremser Googles Prem Ramaswami flere grunde til, at Google skulle kunne løse opgaven bedre og mere sikkert. For eksempel med bedre blokeringer af ondsindede angreb. Og så lover Google også, at Public DNS ikke sender brugeren videre til andre hjemmesider, hvis brugerne taster forkerte URL’er. De får en fejlmeddelelse og kan hurtigt søge videre.

Det gør vi bedre
Nyheden om at Google også vil udbrede sin søgetjeneste til laget, som ikke umiddelbart er synligt for brugerne, har fået direktøren for OpenDNS til at skrive et længere indlæg.

OpenDNS tilbyder også en alternativ DNS-tjeneste, hvor brugerne har mulighed for at samarbejde og finjustere de ting, som slipper ind på deres netværk på ip-niveau.

I sit indlæg skriver direktør David Ulevitch, at han ikke føler sig truet af Google, og at der stadig er flere ting, som adskiller de to tjenester. For eksempel tager han afstand fra, at Google forsøger at få det til at se ud som om, at firmaets nye tjeneste udelukkende er sat i verden for at skabe en bedre verden.

“Google påstår, at denne tjeneste er bedre, fordi den ikke indeholder reklamer eller omdirigerer brugerne til andre sider, hvis de taster forkert. Men man skal huske på, at Google stadig er verdens største reklamebureau. Det er naivt at tro, at Google DNS tjeneste skulle være skabt for nettets bedste. De kender selvfølgelig værdien i at kontrollere meget mere af internettet, og jeg forventer, at de vil udnytte den fordel til det yderste," skriver Ulevitch.

Om vi skal være bekymret eller begejstret for Googles nye initiativ, vil tiden vise. Men flere har allerede rejst bekymringen. Om ikke andet så har Google i hvert fald snart en hånd med i spillet i alle internettets led. Søgemaskine, browser, styresystem og nu DNS.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil